Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
Grönholm, Amanda Sofia (2021)
Grönholm, Amanda Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328634
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen.
Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1.Vilka handledningsstrategier använder den handledande läraren?
2.Vilket fokus och innehåll framträder i handledningen?
3.Hur upplevs handledningen som stöd för inkluderingen?
Studien var till sin design en fallstudie med såväl intervjuer som observationer som datainsamlingsmetod.Allt som allt intervjuades fyra informanteroch två handledningstillfällen observerades. Observationerna skedde i en förskola och i årskurs sju. Materialet analyserades medhjälp aven kvalitativ innehållsanalys. En hermeneutiskforskningsansats tillämpades för att analysera och tolka resultatet.
De strategier som främst framkom i resultatet påvisadeen expertbetonad handledningsom kännetecknades av handledarens kunskapsöverföring och personalens förväntningar på att få konkreta råd och tips. Vid sidan om detta visaderesultaten också att handledaren använde sig avsamtalsfärdighetersom stöd för reflektion.Fokus och innehåll för handledning var genomgående på de olika hörseltekniska apparaterna och på olika stödmetoder. Ett stortfokus på eleverna genomsyrade handledningen.Handledarenvärdesatte en tillitsfull relation till eleven. På så sätt möjliggjordes större insikt i elevens upplevelseroch erfarenheter. Det framkom även att handledarenönskade mera tid för reflektion ochsamverkanmed alla vuxna som var inkopplade i stödet till eleverna med hörselnedsättning. Personalen iskolorna upplevde däremot ombyte i personal isamverkankring eleven. Det här skapade en viss förvirring och osäkerhethos personalen.
Slutsatsen är att användningen av expertkunskap är viktig men att det vid sidanom finnsett behov av mera tid för reflekterande samtal.Handledningen hade element från såväl det expertbetonade perspektivet, som det deltagarbetonade perspektivet.Handledningen kunde konstateras utgå från ett multiteoretiskt perspektiv.
Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1.Vilka handledningsstrategier använder den handledande läraren?
2.Vilket fokus och innehåll framträder i handledningen?
3.Hur upplevs handledningen som stöd för inkluderingen?
Studien var till sin design en fallstudie med såväl intervjuer som observationer som datainsamlingsmetod.Allt som allt intervjuades fyra informanteroch två handledningstillfällen observerades. Observationerna skedde i en förskola och i årskurs sju. Materialet analyserades medhjälp aven kvalitativ innehållsanalys. En hermeneutiskforskningsansats tillämpades för att analysera och tolka resultatet.
De strategier som främst framkom i resultatet påvisadeen expertbetonad handledningsom kännetecknades av handledarens kunskapsöverföring och personalens förväntningar på att få konkreta råd och tips. Vid sidan om detta visaderesultaten också att handledaren använde sig avsamtalsfärdighetersom stöd för reflektion.Fokus och innehåll för handledning var genomgående på de olika hörseltekniska apparaterna och på olika stödmetoder. Ett stortfokus på eleverna genomsyrade handledningen.Handledarenvärdesatte en tillitsfull relation till eleven. På så sätt möjliggjordes större insikt i elevens upplevelseroch erfarenheter. Det framkom även att handledarenönskade mera tid för reflektion ochsamverkanmed alla vuxna som var inkopplade i stödet till eleverna med hörselnedsättning. Personalen iskolorna upplevde däremot ombyte i personal isamverkankring eleven. Det här skapade en viss förvirring och osäkerhethos personalen.
Slutsatsen är att användningen av expertkunskap är viktig men att det vid sidanom finnsett behov av mera tid för reflekterande samtal.Handledningen hade element från såväl det expertbetonade perspektivet, som det deltagarbetonade perspektivet.Handledningen kunde konstateras utgå från ett multiteoretiskt perspektiv.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]