Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle - En kvantitativ studie om lärares syn på samhällsfostran
Nylund, Robin; Thylin, Elis (2021)
Nylund, Robin
Thylin, Elis
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729238
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729238
Tiivistelmä
Vårt nutida samhälle kännetecknas av förändring, utveckling och framtidsengagemang. Skolan existerar inordnad i samhället och påverkas följaktligen av omvärldens förändringar (Utbildningsstyrelsen, 2014, s. 18). Vi förbereder oss även inför framtiden genom att utbilda för framtida behov och föreställda utmaningar. Exempelvis är syftet med den senaste revideringen av styrsystemet att undervisningen bättre ska kunna ta hänsyn till förändringarna i omvärlden och att stärka skolans uppdrag att bygga en hållbar framtid (Utbildningsstyrelsen 2014, s. 9). Relationen mellan skola och samhälle framstår därtill både som komplicerad och svårbegriplig. Skolsystemet betraktas allt oftare som samhällets investering för framtiden och samhället anser sig därmed ha rätt att ställa krav på verksamheten som bedrivs där (Biesta, 2020, s. 407). Samhället påverkar skolan och fostran som bedrivs i skolan inverkar oundvikligen på samhället. För att bättre förstå skolan och samhällets ömsesidiga växelverkan har syftet för denna studie varit att utforska finlandssvenska lärares syn på skolans samhällsfostrande uppgift. Med avseende på studiens syfte har följande forskningsfrågor utarbetats:
Hurdant förhållningssätt har lärare till överföring av samhälleliga värderingar åt elever?
Hurdan uppfattning har lärare av skolan som en förändrings- och samhällsutvecklande instans?
Med en kvantitativ enkätstudie bestående av flervalsfrågor besvaras studiens forskningsfrågor. I studien ingick 68 finlandssvenska lärare inom den grundläggande utbildningen. Insamlade data analyserades med hjälp av det statistiska verktygsprogrammet Statistical Program for the Social Sciences (SPSS).
Denna studies resultat uppvisar att respondenter anser att skolan har en angelägen uppgift att bedriva samhällsfostran. Respondenterna uppvisar även en öppen inställning till överförandet av samhälleliga värderingar till elever. Respondenternas överföring av samhälleliga värderingar överensstämmer i viss mån med respondenternas förhållningssätt till läroplanen. De flesta respondenter ser det även som en viktig eller ganska viktig uppgift att skolan fungerar till förmån för förändringar i samhället.
Hurdant förhållningssätt har lärare till överföring av samhälleliga värderingar åt elever?
Hurdan uppfattning har lärare av skolan som en förändrings- och samhällsutvecklande instans?
Med en kvantitativ enkätstudie bestående av flervalsfrågor besvaras studiens forskningsfrågor. I studien ingick 68 finlandssvenska lärare inom den grundläggande utbildningen. Insamlade data analyserades med hjälp av det statistiska verktygsprogrammet Statistical Program for the Social Sciences (SPSS).
Denna studies resultat uppvisar att respondenter anser att skolan har en angelägen uppgift att bedriva samhällsfostran. Respondenterna uppvisar även en öppen inställning till överförandet av samhälleliga värderingar till elever. Respondenternas överföring av samhälleliga värderingar överensstämmer i viss mån med respondenternas förhållningssätt till läroplanen. De flesta respondenter ser det även som en viktig eller ganska viktig uppgift att skolan fungerar till förmån för förändringar i samhället.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]