Analys av legitimitetsstrategier hos GRI rapporterande bolag i Finland 2017-2019
Salonaho, Heidi (2021)
Salonaho, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050929322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050929322
Tiivistelmä
Antalet hållbarhetsrapporterande företag har ökat under de senaste åren och rapportering av icke-finansiell information är idag en växande trend. Hållbarhetsrapporternas syfte är att beskriva verksamhetens ekologiska, ekonomiska och sociala inverkan på samhället. Samtidigt fungerar hållbarhetsrapporterna som ett verktyg för att skapa, upprätthålla och förstärka företagets legitimitet i intressenternas ögon. Legitimitet kan beskrivas som företagets tillstånd till att bedriva verksamheten. Verksamheten anses legitimt då den är i linje med samhällets allmänna normer och värderingar.
För att främja legitimiteten kan företagen utnyttja olika legitimitetsstrategier i samband med hållbarhetsrapporteringen. Tidigare studier har identifierat vissa legitimitetsstrategier som företagen i allmänhet utnyttjar i alla sina externa publikationer. Däremot har legitimitetsstrategier som används i hållbarhetsrapportering inte undersökts i större utsträckning. Avhandlingen kartlägger legitimitetsstrategier hos bolag som använder sig av GRI-rapportering och jämför utvecklingen av dessa rapportstrategier under en 3-års period. Urvalet består av bolag som är verksamma i Finland. För att komplettera innehållsanalysen intervjuas en hållbarhetschef från ett bolag som är med i urvalet.
Enligt analysen förekommer det tydliga legitimitetssökande mönster i hållbarhetsrapporterna. Resultatet av studien visar att bolagen utnyttjar mest strategisk retorik i sina hållbarhetsrapporter. Användningen av strategisk retorik är ett tecken på att bolagen förhåller sig till legitimitet som en strategisk resurs. Bolagen strävar till att uppnå strategiska intressen genom hållbarhetsrapportering och genom aktiviteter som har att göra med hållbarhet. Hårda avslöjanden som bland annat god kvalitet på data och extern bestyrkning av rapporten förstärker legitimiteten.
För att främja legitimiteten kan företagen utnyttja olika legitimitetsstrategier i samband med hållbarhetsrapporteringen. Tidigare studier har identifierat vissa legitimitetsstrategier som företagen i allmänhet utnyttjar i alla sina externa publikationer. Däremot har legitimitetsstrategier som används i hållbarhetsrapportering inte undersökts i större utsträckning. Avhandlingen kartlägger legitimitetsstrategier hos bolag som använder sig av GRI-rapportering och jämför utvecklingen av dessa rapportstrategier under en 3-års period. Urvalet består av bolag som är verksamma i Finland. För att komplettera innehållsanalysen intervjuas en hållbarhetschef från ett bolag som är med i urvalet.
Enligt analysen förekommer det tydliga legitimitetssökande mönster i hållbarhetsrapporterna. Resultatet av studien visar att bolagen utnyttjar mest strategisk retorik i sina hållbarhetsrapporter. Användningen av strategisk retorik är ett tecken på att bolagen förhåller sig till legitimitet som en strategisk resurs. Bolagen strävar till att uppnå strategiska intressen genom hållbarhetsrapportering och genom aktiviteter som har att göra med hållbarhet. Hårda avslöjanden som bland annat god kvalitet på data och extern bestyrkning av rapporten förstärker legitimiteten.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]