Riksväg 3 på avsnittet Helsingby–Laihela, utredningsplan (Korsholm, Laihela) : Program för miljökonsekvensbedömning
Ramboll Finland Oy (2019-04)
Ramboll Finland Oy
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
04 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-774-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-774-4
Tiivistelmä
Riksväg 3 är riksvägen från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Förbindelsen är en av Finlands viktigaste och livligast trafikerade huvudvägsavsnitt samt en del av ett internationellt nät som omfattar hela Europa. Vägavsnittet som ska förbättras ligger mellan Helsingby i Korsholm och Laihela centrum och är cirka 14 kilometer långt. Planeringsområdet börjar i Vikby i Korsholm från den planskilda anslutningen med riksväg 8 och sträcker sig till den planskilda anslutningen i Maunula i Laihela. I projektet bedöms sträckningsalternativen 1 och 2 med underalternativ samt jämförelsealternativet 0+ (utveckling av den nuvarande riksvägen). En utveckling av vägförbindelsen på riksväg 3 mellan Laihela och Helsingby har varit ett aktuellt och viktigt projekt en längre tid. Syftet med att utveckla vägen är att förbättra smidigheten och säkerheten på vägavsnittet. Utmaningar på vägavsnittet är framför allt bristen på säkra omkörningsmöjligheter, osäkerheten vid anslutningarna och svårigheten att förutse restiden med alla trafikformer. Problemen orsakar olyckor och farliga situationer samt extra kostnader speciellt för den tunga trafiken.
Miljökonsekvensbedömningen är speciellt koncentrerad på betydande miljökonsekvenser. I bedömningsprogramskedet identifierades följande konsekvenser som väsentliga och de ska bedömas i det här projektet är konsekvenser för trafiken och trafiksäkerheten, konsekvenser för markanvändningen, konsekvenser för människornas levnadsförhållanden och trivsel, konsekvenser för näringslivet, konsekvenser av sulfatjordarna och områden med översvämningsrisk, konsekvenser för naturen på obebyggda skogbevuxna områden, längs vattendragen och i skogsholmar som vägalternativens terrängkorridorer påverkar och konsekvenser för direktivarterna. Dessutom är klimatpåverkan och resurseffektivitet betydelsefulla konsekvenser på en allmän nivå. De som bor i området samt andra intressentgrupper har möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen.
Åsikter om projektet och dess alternativ samlas in under hela planeringstiden. Invånare och andra intressenter informeras om projektet genom kungörelser, med hjälp av postningslista samt på internet.
Miljökonsekvensbedömningen är speciellt koncentrerad på betydande miljökonsekvenser. I bedömningsprogramskedet identifierades följande konsekvenser som väsentliga och de ska bedömas i det här projektet är konsekvenser för trafiken och trafiksäkerheten, konsekvenser för markanvändningen, konsekvenser för människornas levnadsförhållanden och trivsel, konsekvenser för näringslivet, konsekvenser av sulfatjordarna och områden med översvämningsrisk, konsekvenser för naturen på obebyggda skogbevuxna områden, längs vattendragen och i skogsholmar som vägalternativens terrängkorridorer påverkar och konsekvenser för direktivarterna. Dessutom är klimatpåverkan och resurseffektivitet betydelsefulla konsekvenser på en allmän nivå. De som bor i området samt andra intressentgrupper har möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen.
Åsikter om projektet och dess alternativ samlas in under hela planeringstiden. Invånare och andra intressenter informeras om projektet genom kungörelser, med hjälp av postningslista samt på internet.
Kokoelmat
- Raportteja [1101]