Systematisk litteraturstudie om skrivstöttning i klassrumskontext
Dahlvik, Ellen (2021)
Dahlvik, Ellen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531643
Tiivistelmä
Skrivning sker i grundskolans alla årskurser.Alla elever i grundskolans årskurser behöver någon gång stöttning i skrivundervisningen.Eleverna kan då fåskrivstöttning av läraren, en utomstående personeller med hjälp av givna strategier och andra elever.
Avhandlingen är en del av Projekt Skrivstöttning som är ett samarbetsprojekt mellan Åbo Akademi i Finland, Stockholms universitet samt Umeå universitet i Sverige. Den övergripande problemställningen i denna studie är att ta reda påhur skrivstöttning ser ut i klassrumskontext med hjälp av en systematisk litteraturstudie.
Syftet med den här avhandlingenär att bidra till projektet. Det sker genom att fördjupa kunskapen om stöttande strategier genom en systematisk litteraturstudie. I min läsning av de utvalda artiklarna till den systematiska litteraturstudien söker jag svar på följande frågor:Hur definieras skrivstöttning och hur beskrivsskrivstöttningi klassrumskontext.
Den systematiska litteraturstudien består av sju vetenskapliga artiklar.Inklusionskriterierna och exklusionskriterierna var att artiklarna skulle vara vetenskapliga artiklar eller doktorsavhandlingar, de skullevara skrivna mellan 2010–2020 och undersökningen ska ha gjorts i grundskolans årskurser 1–6. De här artiklarna var alla kvalitativa studier. Med hjälp av de här sju artiklarna har jag fått svar på mina forskningsfrågor.
Resultaten visar att skrivstöttningen inte definierades med något specifikt gemensamt ord. Skrivstöttningen i klassrummen sker genom handledande samtalmed läraren eller med en utomstående vuxen. Det sker också genom kamratstöd eleverna emellan samt genom olika skrivstrategier.
Sammanfattningsvis kan det konstateras att det inte finns mycket forskning kring ämnetskrivstöttning. Skrivstöttning är något som sker varje dag i klassrummen och något som är en del av skolvardagen. Lärarens roll i skrivstöttning är viktigmen det är också kamratstödet, handledande samtal med en utomstående vuxenoch de olika skrivstrategier som finns
Avhandlingen är en del av Projekt Skrivstöttning som är ett samarbetsprojekt mellan Åbo Akademi i Finland, Stockholms universitet samt Umeå universitet i Sverige. Den övergripande problemställningen i denna studie är att ta reda påhur skrivstöttning ser ut i klassrumskontext med hjälp av en systematisk litteraturstudie.
Syftet med den här avhandlingenär att bidra till projektet. Det sker genom att fördjupa kunskapen om stöttande strategier genom en systematisk litteraturstudie. I min läsning av de utvalda artiklarna till den systematiska litteraturstudien söker jag svar på följande frågor:Hur definieras skrivstöttning och hur beskrivsskrivstöttningi klassrumskontext.
Den systematiska litteraturstudien består av sju vetenskapliga artiklar.Inklusionskriterierna och exklusionskriterierna var att artiklarna skulle vara vetenskapliga artiklar eller doktorsavhandlingar, de skullevara skrivna mellan 2010–2020 och undersökningen ska ha gjorts i grundskolans årskurser 1–6. De här artiklarna var alla kvalitativa studier. Med hjälp av de här sju artiklarna har jag fått svar på mina forskningsfrågor.
Resultaten visar att skrivstöttningen inte definierades med något specifikt gemensamt ord. Skrivstöttningen i klassrummen sker genom handledande samtalmed läraren eller med en utomstående vuxen. Det sker också genom kamratstöd eleverna emellan samt genom olika skrivstrategier.
Sammanfattningsvis kan det konstateras att det inte finns mycket forskning kring ämnetskrivstöttning. Skrivstöttning är något som sker varje dag i klassrummen och något som är en del av skolvardagen. Lärarens roll i skrivstöttning är viktigmen det är också kamratstödet, handledande samtal med en utomstående vuxenoch de olika skrivstrategier som finns
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]