Skillnader mellan manliga och kvinnliga politikers användning av emotionella budskap i sociala medier : En innehållsanalys av finländska riksdagsledamöters användning av Instagram under valkampanjer
Huuhka, Ida-Maria (2021)
Huuhka, Ida-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041210095
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041210095
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka känslor på sociala medier i politiska sammanhang – ett område som ännu inte utforskats i så stor utsträckning. Forskningsfrågan för avhandlingen lyder på följande sätt: Finns det skillnader i hur ofta samt på vilket sätt manliga och kvinnliga politiker använder emotionella budskap på Instagram under valkampanjer? Avhandlingen är en kvantitativ innehållsanalys med inslag av matchande-par analys och statistisk analys. Totalt kodades 240 stycken inlägg på Instagram som publicerats av 48 finska riksdagsledamöter. Kodningen genomfördes med hjälp av ett kodschema. Det huvudsakliga resultatet av avhandlingen är att det finns vissa skillnader mellan manliga och kvinnliga politikers användning av emotionella budskap på Instagram under valkampanjtider. Studien visar att kvinnliga riksdagsledamöter framkallar mer entusiasm och glädje i sina bilder än de manliga riksdagsledamöterna.