Rektorns roll för lärarvälmåendet i skolan - En studie om rektorers uppfattningar om arbetet för att förebygga utbrändhet hos lärare i skolan
Wicklén, Jasmin; Ångerman, Milja (2021)
Wicklén, Jasmin
Ångerman, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103157357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103157357
Tiivistelmä
Denna magisteravhandlinghar som syfte att undersöka rektorers uppfattning omderas roll i skolan för att förebygga utbrändhet hos lärare. Två forskningsfrågor har utformats för att uppfylladetta syfte:
1.Vad uppfattar rektorerattleder till utbrändhethos lärare?
2.Hur ser rektorer på sin roll att förebyggautbrändhet hos lärare?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Informanterna som deltagit i studien är sex stycken rektorer, alla från en kommunal skola inom grundläggande utbildning, årskurs 7–9, i Österbotten. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes för att analysera resultatet.
Resultaten i denna studie har delats in i två kategorier: Vad rektorer uppfattar att leder till utbrändhet hos lärare och hur rektorer ser på sin roll att förebygga utbrändhet hos lärare.Resultaten visar att rektorer uppfattar utbrändhet som ett mångfacetterat fenomen. Enligt våra resultat uppfattar rektorerna att utbrändhet kan orsakas av många olika faktorer på olika plan, både i arbetet och hos själva individen. Vi har kategoriserat dessa delområden som elevrelaterade orsaker till utbrändhet, orsaker till utbrändhet hos lärarenoch orsaker till utbrändhet i arbetsorganisationen. Rektorn uppfattar sin roll som tredelad beträffande förebyggande av utbrändhet hos lärare. Dessa tre roller rektoreruppfattar sig ha har blivit namngivna i denna studie som: den personliga ledaren, den kollegiala ledarenoch den organisatoriska ledaren. De olika rollerna innefattar olika ageranden i skolan vilkaskall underlätta det dagliga arbetet för läraren.
Avslutningsvis bidrar denna avhandling till en bättre förståelse för vad utbrändhet är, hur det kan uppstå, hur det tarsig till uttryck hos olika människor och hur mångfacetterat det är. Därtill får man en uppfattning om välmående i arbetslivet. Man får även en förståelse för vad rektorer uppfattar att leder till utbrändhet hos lärare och hur de ser på sin roll i att förebygga utbrändhet hos lärare.
1.Vad uppfattar rektorerattleder till utbrändhethos lärare?
2.Hur ser rektorer på sin roll att förebyggautbrändhet hos lärare?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Informanterna som deltagit i studien är sex stycken rektorer, alla från en kommunal skola inom grundläggande utbildning, årskurs 7–9, i Österbotten. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes för att analysera resultatet.
Resultaten i denna studie har delats in i två kategorier: Vad rektorer uppfattar att leder till utbrändhet hos lärare och hur rektorer ser på sin roll att förebygga utbrändhet hos lärare.Resultaten visar att rektorer uppfattar utbrändhet som ett mångfacetterat fenomen. Enligt våra resultat uppfattar rektorerna att utbrändhet kan orsakas av många olika faktorer på olika plan, både i arbetet och hos själva individen. Vi har kategoriserat dessa delområden som elevrelaterade orsaker till utbrändhet, orsaker till utbrändhet hos lärarenoch orsaker till utbrändhet i arbetsorganisationen. Rektorn uppfattar sin roll som tredelad beträffande förebyggande av utbrändhet hos lärare. Dessa tre roller rektoreruppfattar sig ha har blivit namngivna i denna studie som: den personliga ledaren, den kollegiala ledarenoch den organisatoriska ledaren. De olika rollerna innefattar olika ageranden i skolan vilkaskall underlätta det dagliga arbetet för läraren.
Avslutningsvis bidrar denna avhandling till en bättre förståelse för vad utbrändhet är, hur det kan uppstå, hur det tarsig till uttryck hos olika människor och hur mångfacetterat det är. Därtill får man en uppfattning om välmående i arbetslivet. Man får även en förståelse för vad rektorer uppfattar att leder till utbrändhet hos lärare och hur de ser på sin roll i att förebygga utbrändhet hos lärare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]