Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 515 Psykologia
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 515 Psykologia
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolburnout, psykiska resurser för skolarbete och allmänt psykologiskt välmående bland 10–13-åriga skolelever

Svenlin, Sandra (2021)

 
Avaa tiedosto
svenlin_sandra.pdf (229.3Kt)
Lataukset: 


Svenlin, Sandra
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102063951
Tiivistelmä
Syfte: Undersökningen syfte var att studera skolburnout och psykiska resurser för skolarbete i relation till psykologiskt välmående.

Sampel: Ett frågeformulär fylldes i av 59 flickor och 39 pojkar. Medelåldern var 11.8 år (SD 1.0) för flickorna och 11.4 år (SD 1.0) för pojkarna.

Instrument: Frågeformuläret innehöll skalor för mätning av skolburnout, psykiska resurser för skolarbete, allmänt psykologiskt välmående, självkänsla, depression, ångest, obsessivitet, somatisering, utsatthet för kamrataggression samt utförande av aggression mot skolkamrater.

Resultat: Skolburnout korrelerade signifikant negativt med allmänt psykologiskt välmående och god självkänsla. Psykiska resurser för skolarbete korrelerade signifikant positivt med desamma. Skolburnout korrelerade signifikant positivt med depression, ångest, obsessivitet, somatisering, utsatthet för kamrataggression och utförande av aggression mot skolkamrater. Psykiska resurser för skolarbete korrelerade signifikant negativt med de samma. De högsta korrelationerna hittades mellan skolburnout och ångest och obsessivitet. Ålder korrelerade signifikant positivt endast med psykiska resurser för skolarbete. Inga signifikanta skillnader hittades beträffande grad av skolburnout för flickor och pojkar.

Konklusion: Tydliga samband hittades mellan skolburnout och psykiska resurser för skolarbete med psykologiskt välmående. Respondenter med hög grad av skolburnout uppvisade en lägre nivå av psykologiskt välmående.
Kokoelmat
  • 515 Psykologia [180]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste