Vt 20 Korvenkylä-Kiiminki Kehittämisselvitys
Hartikainen, Pirkka; Heikkilä, Jouni; Koukkula, Minna (2020-03)
Hartikainen, Pirkka
Heikkilä, Jouni
Koukkula, Minna
03 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-834-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-834-5
Tiivistelmä
Valtatiestä 20 on vuonna 1994 laadittu yleissuunnitelma, jossa tielinjaus on esitetty nelikaistaisena eritasoliittymin varustettuna valtatienä uuteen maastokäytävään Ylikiimingintien liittymän ja Jäälin välille. Ratkaisu on kuitenkin kallis toteuttaa ja rahoituksen saaminen hankkeelle haastavaa, joten Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on selvittänyt kustannuksiltaan ja toimenpiteiltään realistisia kehittämistapoja. Tavoitteena on, että tien liikennöitävyyttä, toimivuutta ja liikenneturvallisuutta pystyttäisiin parantamaan lähivuosina sekä turvaamaan tien välityskyky myös tulevaisuudessa. Tässä selvityksessä on tutkittu, voidaanko valtatie 20 Korvenkylän ja Kiimingin välille parantaa nykyiselle paikalleen 2+2-kaistaisena keskikaiteella varustettuna maantienä.
Valtatie 20 Oulusta Kuusamoon on Oulun seudun tärkeimpiä pääteitä ja välittää Oulun seudun kaupunkialueen työ- ja asiointiliikenteen lisäksi pitkämatkaista liikennettä Pudasjärven ja Kuusamon suunnasta maakuntakeskukseen Ouluun. Tieyhteys palvelee alueen elinkeinoelämää ja on tärkeä raskaan liikenteen väylä. Lisäksi valtatie 20 on yhteys Venäjälle Kuusamon rajanylityspaikan kautta. Korvenkylän ja Kiimingin välinen osuus on nykyisin kaksikaistainen kokonaisleveydeltään 8,5 metriä leveä maantie, jossa on sekä liikennevalo-ohjattuja tasoliittymiä että katu-, yksityistie- ja tonttiliittymiä. Valtatie ruuhkautuu erityisesti aamuisin ja iltapäivisin työmatkaliikenteen suuntautuessa Oulun keskustaan ja sieltä takaisin. Valtatien varrella Korvenkylässä, Välikylässä, Jäälissä ja Kiimingissä asuu runsaasti ihmisiä liikenteen melualueella ja melu ja liikenteen päästöt haittaavat ihmisten päivittäistä elämää.
Tavoitetilanteessa valtatie 20 Korvenkylän ja Kiimingin välillä parannetaan kokonaisuudessaan keskikaiteelliseksi 2+2-kaistaiseksi tieksi nykyiselle paikalleen. Valtatien 20 pääliittymät ovat pääosin liikennevalo-ohjattuja tasoliittymiä, Ylikiimingintien liittymässä on varaus eritasoliittymälle. Nopeusrajoitus tieosuudella on pääosin 80 km/h. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle on omat erilliset väylät ja risteäminen valtatien kanssa tapahtuu eritasossa. Joukkoliikenteelle on riittävästi pysäkkejä, tarvittaessa omat hidastus- ja kiihdytysosat sekä pysäkeillä katokset ja runkolukittava pyöräpysäköinti. Tieosuuden palvelutaso paranee huomattavasti lisäkaistojen rakentamisen ja liittymien määrän vähentämisen seurauksena ja liikenteen välityskyvyn lisääntyessä. Liikenneturvallisuus paranee konfliktipisteiden vähetessä sekä keskikaiteellisen poikkileikkauksen ansiosta.
Suunnittelutyön aikana laaditussa valtatien 20 suunnitteluperusteissa on määritetty tielle palvelutasotavoitteet. Tärkeimmät tavoitteet ovat pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen matka-aikojen ja sujuvuuden turvaaminen sekä paikallisen työ- ja asiointimatkojen sujuvuuden parantaminen. Mikäli valtatien 20 kehittäminen Oulun ja Kiimingin välillä sisältyy keväällä 2021 valmistuvan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimenpideohjelmaan, päästään tien jatkosuunnittelua ja kehittämistä viemään eteenpäin.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Valtatie 20 Oulusta Kuusamoon on Oulun seudun tärkeimpiä pääteitä ja välittää Oulun seudun kaupunkialueen työ- ja asiointiliikenteen lisäksi pitkämatkaista liikennettä Pudasjärven ja Kuusamon suunnasta maakuntakeskukseen Ouluun. Tieyhteys palvelee alueen elinkeinoelämää ja on tärkeä raskaan liikenteen väylä. Lisäksi valtatie 20 on yhteys Venäjälle Kuusamon rajanylityspaikan kautta. Korvenkylän ja Kiimingin välinen osuus on nykyisin kaksikaistainen kokonaisleveydeltään 8,5 metriä leveä maantie, jossa on sekä liikennevalo-ohjattuja tasoliittymiä että katu-, yksityistie- ja tonttiliittymiä. Valtatie ruuhkautuu erityisesti aamuisin ja iltapäivisin työmatkaliikenteen suuntautuessa Oulun keskustaan ja sieltä takaisin. Valtatien varrella Korvenkylässä, Välikylässä, Jäälissä ja Kiimingissä asuu runsaasti ihmisiä liikenteen melualueella ja melu ja liikenteen päästöt haittaavat ihmisten päivittäistä elämää.
Tavoitetilanteessa valtatie 20 Korvenkylän ja Kiimingin välillä parannetaan kokonaisuudessaan keskikaiteelliseksi 2+2-kaistaiseksi tieksi nykyiselle paikalleen. Valtatien 20 pääliittymät ovat pääosin liikennevalo-ohjattuja tasoliittymiä, Ylikiimingintien liittymässä on varaus eritasoliittymälle. Nopeusrajoitus tieosuudella on pääosin 80 km/h. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle on omat erilliset väylät ja risteäminen valtatien kanssa tapahtuu eritasossa. Joukkoliikenteelle on riittävästi pysäkkejä, tarvittaessa omat hidastus- ja kiihdytysosat sekä pysäkeillä katokset ja runkolukittava pyöräpysäköinti. Tieosuuden palvelutaso paranee huomattavasti lisäkaistojen rakentamisen ja liittymien määrän vähentämisen seurauksena ja liikenteen välityskyvyn lisääntyessä. Liikenneturvallisuus paranee konfliktipisteiden vähetessä sekä keskikaiteellisen poikkileikkauksen ansiosta.
Suunnittelutyön aikana laaditussa valtatien 20 suunnitteluperusteissa on määritetty tielle palvelutasotavoitteet. Tärkeimmät tavoitteet ovat pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen matka-aikojen ja sujuvuuden turvaaminen sekä paikallisen työ- ja asiointimatkojen sujuvuuden parantaminen. Mikäli valtatien 20 kehittäminen Oulun ja Kiimingin välillä sisältyy keväällä 2021 valmistuvan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimenpideohjelmaan, päästään tien jatkosuunnittelua ja kehittämistä viemään eteenpäin.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1053]