Studerandes användning av och förhållning till e-böcker - ett resonemangsäktenskap mellan studerande vid Åbo Akademi och e-böcker
Suvanto, Anne (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102023558
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102023558
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att öka kännedomen om huruvida grundexamensstuderande använder e-böcker och på vilket sätt. Därtill redovisas hurdana attityder studerandena har till dem, speciellt när det gäller studierelaterade e-böcker.
För att kunna nå avhandlingens syfte gjordes en enkät som var riktad till grundexamensstuderande vid Åbo Akademi. Enkätresultaten studerades genom att utnyttja lämplig teori. Den teoretiska referensramen består av forskningen i informationsbeteende, användningen av e-böcker och teknikacceptansmodellen TAM (technology acceptance model).
Den största delen av respondenterna har läst e-böcker. Helst läser man dock tryckta böcker. Tryckta böcker ger en behagligare läsupplevelse och de är lätta att läsa. Att läsa tryckta böcker effektiverar även inlärningen och man minns innehållet bättre efter att ha läst en tryckt bok.
Respondenterna läser e-böcker om den tryckta boken inte är tillgänglig eller om boken finns bara som e-bok. E-böcker lämpar bäst för att snabbt kontrollera fakta när man skriver en uppsats. E-böcker anses också vara mer tillgängliga och de har bättre sökfunktioner.
För att kunna nå avhandlingens syfte gjordes en enkät som var riktad till grundexamensstuderande vid Åbo Akademi. Enkätresultaten studerades genom att utnyttja lämplig teori. Den teoretiska referensramen består av forskningen i informationsbeteende, användningen av e-böcker och teknikacceptansmodellen TAM (technology acceptance model).
Den största delen av respondenterna har läst e-böcker. Helst läser man dock tryckta böcker. Tryckta böcker ger en behagligare läsupplevelse och de är lätta att läsa. Att läsa tryckta böcker effektiverar även inlärningen och man minns innehållet bättre efter att ha läst en tryckt bok.
Respondenterna läser e-böcker om den tryckta boken inte är tillgänglig eller om boken finns bara som e-bok. E-böcker lämpar bäst för att snabbt kontrollera fakta när man skriver en uppsats. E-böcker anses också vara mer tillgängliga och de har bättre sökfunktioner.