Monikulttuurisuus ammattiopettajien arjessa
Koskinen, Elina (2009)
Lataukset:
Koskinen, Elina
Siirtolaisuusinstituutti
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101272848
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101272848
Kuvaus
1. JOHDANTO
2. MONIKULTTUURINEN OPETUSTYÖ AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA
2.1. Monikulttuurisuus ja erilaiset kulttuurit
2.1.1. Monikulttuurisuuden monet merkitykset
2.1.2. Monikulttuurinen yhteiskunta ja erilaisuuden kohtaaminen
2.1.3. Kulttuurien ulottuvuuksia
2.1.4. Kulttuurit prosesseina
2.2. Monikulttuuristuva Suomi
2.2.1. Suomalainen kansallisuusaate
2.2.2. Maahanmuuttajavirrat ja -asenteet Suomessa
2.2.3. Maahanmuuttajien integroituminen ja kotouttaminen
2.2.4. Kansalaisuus ja monikulttuurisuuspolitiikka
2.3. Opettajan monikulttuurinen työ
2.3.1. Ammattiopettajuus Suomessa
2.3.2. Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa
2.3.3. Opettajan monikulttuurinen kompetenssi
2.3.4. Koulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen
3. AINEISTO JA MENETELMÄT
3.1. Aineiston keruu ja esittely
3.2. Ryhmähaastattelu aineistonkeruumenetelmänä
3.3. Sisällön analyysi
4. AMMATTIOPETTAJAN MONIKULTTUURINEN ARKI JA MONIKULTTUURISUUDELLE ANNETUT MERKITYKSET
4.1. Monikulttuurinen arki
4.1.1. Kieliongelmat
4.1.2. Kulttuurierot
4.1.3. Myönteiset kokemukset
4.1.4. Pedagogiset ratkaisut
4.1.5. Opettajien kokemukset maahanmuuttajien opettamisesta
4.1.6. Ammattiopettajuus monikulttuurisessa kontekstissa
4.2. Monikulttuurisuuden merkitykset ammattiopettajien keskusteluissa
5. POHDINTA
LÄHTEET
LIITTEET.
2. MONIKULTTUURINEN OPETUSTYÖ AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA
2.1. Monikulttuurisuus ja erilaiset kulttuurit
2.1.1. Monikulttuurisuuden monet merkitykset
2.1.2. Monikulttuurinen yhteiskunta ja erilaisuuden kohtaaminen
2.1.3. Kulttuurien ulottuvuuksia
2.1.4. Kulttuurit prosesseina
2.2. Monikulttuuristuva Suomi
2.2.1. Suomalainen kansallisuusaate
2.2.2. Maahanmuuttajavirrat ja -asenteet Suomessa
2.2.3. Maahanmuuttajien integroituminen ja kotouttaminen
2.2.4. Kansalaisuus ja monikulttuurisuuspolitiikka
2.3. Opettajan monikulttuurinen työ
2.3.1. Ammattiopettajuus Suomessa
2.3.2. Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa
2.3.3. Opettajan monikulttuurinen kompetenssi
2.3.4. Koulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen
3. AINEISTO JA MENETELMÄT
3.1. Aineiston keruu ja esittely
3.2. Ryhmähaastattelu aineistonkeruumenetelmänä
3.3. Sisällön analyysi
4. AMMATTIOPETTAJAN MONIKULTTUURINEN ARKI JA MONIKULTTUURISUUDELLE ANNETUT MERKITYKSET
4.1. Monikulttuurinen arki
4.1.1. Kieliongelmat
4.1.2. Kulttuurierot
4.1.3. Myönteiset kokemukset
4.1.4. Pedagogiset ratkaisut
4.1.5. Opettajien kokemukset maahanmuuttajien opettamisesta
4.1.6. Ammattiopettajuus monikulttuurisessa kontekstissa
4.2. Monikulttuurisuuden merkitykset ammattiopettajien keskusteluissa
5. POHDINTA
LÄHTEET
LIITTEET.
Tiivistelmä
Maahanmuuttajaopiskelijoiden määrä ammatillisissa oppilaitoksissa on kasvanut nopeasti Suomessa viime vuosien aikana. Maahanmuuttajien on vaikea työllistyä ilman suomalaista ammattitutkintoa, mutta opintojen keskeyttäminen on kolminkertaista valtaväestöön suhteutettuna. Tutkimuksen aiheena olivat ammattiopettajien kokemukset monikulttuurisuudesta arjen työstä. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista ammattiopettajien monikulttuurinen arki on ja millaisia merkityksiä opettajat monikulttuurisuudelle antavat.
Opettajien puheessa nousivat esiin maahanmuuttajien suomen kielen heikkous ja kulttuurierot, jotka tekivät opettajan työstä haasteellista, lisäsivät työmäärää ja vähensivät työn ennakoitavuutta. Myönteisiä kokemuksia he saivat motivoituneista opiskelijoista ja opettajana kehittymisestä monikulttuurisuuden tuoman muutoksen myötä. Osa opettajista osasi huomioida maahanmuuttajien tarpeita erilaisilla opetusmenetelmillä ja tukipalveluilla. Monikulttuurisuuteen suhtauduttiin myönteisemmin ja ongelmiin löydettiin ratkaisuja useammin työyhteisöissä, joissa ongelmista keskusteltiin avoimesti.
Opettajien puheessa nousivat esiin maahanmuuttajien suomen kielen heikkous ja kulttuurierot, jotka tekivät opettajan työstä haasteellista, lisäsivät työmäärää ja vähensivät työn ennakoitavuutta. Myönteisiä kokemuksia he saivat motivoituneista opiskelijoista ja opettajana kehittymisestä monikulttuurisuuden tuoman muutoksen myötä. Osa opettajista osasi huomioida maahanmuuttajien tarpeita erilaisilla opetusmenetelmillä ja tukipalveluilla. Monikulttuurisuuteen suhtauduttiin myönteisemmin ja ongelmiin löydettiin ratkaisuja useammin työyhteisöissä, joissa ongelmista keskusteltiin avoimesti.