Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
Snellman, Emma Johanna (2020)
Snellman, Emma Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102717
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102717
Tiivistelmä
Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga livet. Genom att elever får vara delaktiga medför utomhuspedagogik som metod flera positiva effekter på lärande. Utomhuspedagogik kan användas som metod för att öka den fysiska aktiviteten bland eleverna i skolvardagen. En stor andel av barn och unga i Finland uppnår inte rekommendationen för fysisk aktivitet, vilket ger negativa följder. Fysisk aktivitet i undervisningen ger däremot positiva effekter på bland annat elevers lärande och koncentration. Elever har positiva upplevelser av att integrera fysisk aktivitet i undervisningen.
Syftet med denna avhandling är att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs två har av utomhuspedagogik och av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik. I avhandlingen undersöks också på vilket sätt elever i årskurs två är aktiva under en utedag både genom observation och utifrån elevens egen upplevda fysiska aktivitet.
Utifrån syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. På vilket sätt är elever i årskurs två fysiskt aktiva under en utedag?
2. Vilka uppfattningar har elever i årskurs två av
a. den egna fysiska aktiviteten under en utedag?
b. utomhuspedagogik?
c. fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik?
För att besvara forskningsfrågorna har två kvalitativa datainsamlingsmetoder använts observation och gruppintervju. Fenomenografi användes som forskningsansats för att at reda på elevernas egna uppfattningar. Studien är en fallstudie där endast en grupp undersökts. I undersökningen deltog 30 elever från årskurs två i den grundläggande utbildningen som regelbundet har utomhusundervisning. Samtliga elever observerades under tre utedagar och under den andra och tredje utedagen ägde sex gruppintervjuer rum, två gruppintervjuer ägde rum några månader senare. Sammanlagt deltog 24 av 30 elever i gruppintervjuerna. Det insamlade materialet transkriberades och analyserades.
Resultatet visar att andraklassarna som deltog i denna studie är fysiskt aktiva den största delen av en utedag och mängden passiv tid är minimal. Den fysiska aktiviteten under en utedag är mångsidig och varierande. Andraklassarnas självupplevda fysiska aktivitet är också hög. Eleverna lyfter fram på vilket sätt de rört på sig under en utedag samt beskriver den fysiska aktiviteten som jobbig, svettig och rolig samt att de blir andfådda. Andraklassarnas uppfattningar av utomhuspedagogik kan delas in i sju kategorier: frisk luft, utevistelse och naturkontakt, koncentration och lärande, sociala relationer, frihet, lek och mycket utrymme, praktiska saker, känslor förknippade med utomhuspedagogik samt fysisk aktivitet. Andraklassarnas uppfattningar av utomhuspedagogik är mestadels positiv. Uppfattningarna av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik bland andraklassare kan delas in i sex kategorier: hälsofördelar, för att minska på stillasittande, högre energinivå, avslappning/avkoppling, roligt och för att inte frysa. Det kan konstateras att eleverna i årskurs två är medvetna om den fysiska aktivitetens fördelar.
På grund av att studiens omfattning och elevernas låga ålder kan resultaten i denna avhandling inte generaliseras. Resultaten kan dock informera andra lärare och inspirera till diskussion och fortsatt forskning. Resultaten av denna avhandling kan fram för allt vara till nytta för lärare som undervisar elever i den grundläggande utbildningens lägre årskurser och för de lärare som har ett intresse för utomhuspedagogik. Forskning inom utomhuspedagogik med elevperspektiv är värdefull.
Syftet med denna avhandling är att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs två har av utomhuspedagogik och av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik. I avhandlingen undersöks också på vilket sätt elever i årskurs två är aktiva under en utedag både genom observation och utifrån elevens egen upplevda fysiska aktivitet.
Utifrån syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. På vilket sätt är elever i årskurs två fysiskt aktiva under en utedag?
2. Vilka uppfattningar har elever i årskurs två av
a. den egna fysiska aktiviteten under en utedag?
b. utomhuspedagogik?
c. fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik?
För att besvara forskningsfrågorna har två kvalitativa datainsamlingsmetoder använts observation och gruppintervju. Fenomenografi användes som forskningsansats för att at reda på elevernas egna uppfattningar. Studien är en fallstudie där endast en grupp undersökts. I undersökningen deltog 30 elever från årskurs två i den grundläggande utbildningen som regelbundet har utomhusundervisning. Samtliga elever observerades under tre utedagar och under den andra och tredje utedagen ägde sex gruppintervjuer rum, två gruppintervjuer ägde rum några månader senare. Sammanlagt deltog 24 av 30 elever i gruppintervjuerna. Det insamlade materialet transkriberades och analyserades.
Resultatet visar att andraklassarna som deltog i denna studie är fysiskt aktiva den största delen av en utedag och mängden passiv tid är minimal. Den fysiska aktiviteten under en utedag är mångsidig och varierande. Andraklassarnas självupplevda fysiska aktivitet är också hög. Eleverna lyfter fram på vilket sätt de rört på sig under en utedag samt beskriver den fysiska aktiviteten som jobbig, svettig och rolig samt att de blir andfådda. Andraklassarnas uppfattningar av utomhuspedagogik kan delas in i sju kategorier: frisk luft, utevistelse och naturkontakt, koncentration och lärande, sociala relationer, frihet, lek och mycket utrymme, praktiska saker, känslor förknippade med utomhuspedagogik samt fysisk aktivitet. Andraklassarnas uppfattningar av utomhuspedagogik är mestadels positiv. Uppfattningarna av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik bland andraklassare kan delas in i sex kategorier: hälsofördelar, för att minska på stillasittande, högre energinivå, avslappning/avkoppling, roligt och för att inte frysa. Det kan konstateras att eleverna i årskurs två är medvetna om den fysiska aktivitetens fördelar.
På grund av att studiens omfattning och elevernas låga ålder kan resultaten i denna avhandling inte generaliseras. Resultaten kan dock informera andra lärare och inspirera till diskussion och fortsatt forskning. Resultaten av denna avhandling kan fram för allt vara till nytta för lärare som undervisar elever i den grundläggande utbildningens lägre årskurser och för de lärare som har ett intresse för utomhuspedagogik. Forskning inom utomhuspedagogik med elevperspektiv är värdefull.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]