Lärares syn på stöttning av skrivning i grundskolan
Mannström, Ronja (2020)
Mannström, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151952
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151952
Tiivistelmä
Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Undersökningen görs ur ett kompetensutvecklande perspektiv där syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare i grundskolan vill utveckla stöttning i skrivundervisningen i sin praktik.
Undersökningen utgår från en hermeneutisk forskningsansats där det empiriska materialet består av reflektionstexter skrivna av verksamma lärare samt enskilda intervjuer med några av de deltagande lärarna. I reflektionstexterna besvarar lärarna frågan hur de vill utveckla stöttning i skrivundervisningen i sin praktik utgående från en videoföreläsning. Genom att intervjua några av lärarna skapar jag en tydligare bild av hur lärarna anser att förverkligandet av stöttning i skrivundervisningen i praktiken har genomförts. Reflektionstexterna är 34 till antalet och är skrivna av verksamma lärare i grundskolan. Intervjuerna gjordes efter att alla reflektionstexter hade analyserats vilket gör att intervjufrågorna bygger på de texter som har analyserats i avhandlingen.Intervjuerna är fyra till antalet.
Resultatet visar att de stöttningsformer som lärarna anser är de viktigaste inom skrivundervisningen kan kategoriseras i fyra kategorier. Dessa stöttningskategorier är stöttning utgående från eleven, stöttning genom respondering, stöttning genom strukturering och stöttning genom visualisering. Samtliga lärare har även utvecklat ett kompetensutvecklande tankesätt under fortbildningsprojektets gång. Utgående från resultatet kan det konstateras att Gränslands mål med fortbildningen har uppfyllts. Lärarna ansåg i övrigt att fortbildningsprojektet var ett viktigt och lärorikt projekt där de fick ett flertal praktiska idéer och tips på hur de som lärare kan utveckla stöttning i skrivundervisningen.
Undersökningen utgår från en hermeneutisk forskningsansats där det empiriska materialet består av reflektionstexter skrivna av verksamma lärare samt enskilda intervjuer med några av de deltagande lärarna. I reflektionstexterna besvarar lärarna frågan hur de vill utveckla stöttning i skrivundervisningen i sin praktik utgående från en videoföreläsning. Genom att intervjua några av lärarna skapar jag en tydligare bild av hur lärarna anser att förverkligandet av stöttning i skrivundervisningen i praktiken har genomförts. Reflektionstexterna är 34 till antalet och är skrivna av verksamma lärare i grundskolan. Intervjuerna gjordes efter att alla reflektionstexter hade analyserats vilket gör att intervjufrågorna bygger på de texter som har analyserats i avhandlingen.Intervjuerna är fyra till antalet.
Resultatet visar att de stöttningsformer som lärarna anser är de viktigaste inom skrivundervisningen kan kategoriseras i fyra kategorier. Dessa stöttningskategorier är stöttning utgående från eleven, stöttning genom respondering, stöttning genom strukturering och stöttning genom visualisering. Samtliga lärare har även utvecklat ett kompetensutvecklande tankesätt under fortbildningsprojektets gång. Utgående från resultatet kan det konstateras att Gränslands mål med fortbildningen har uppfyllts. Lärarna ansåg i övrigt att fortbildningsprojektet var ett viktigt och lärorikt projekt där de fick ett flertal praktiska idéer och tips på hur de som lärare kan utveckla stöttning i skrivundervisningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]