Åttondeklassares verklighet i en idrottsprofilerad skola : En fallstudie om kost- och sömnvanor och upplevelsen av att kombinera skolgång med idrott
Pullinen, Maija (2020)
Pullinen, Maija
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693432
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka hur åttondeklassare i en idrottsprofilerad skola upplever kombinerandet av idrott och skolgång samt hurudana kost- och sömnvanor de har. Utgående från syftet utarbetades följande forskningsfrågor:
• Vad berättar informanterna om sina kostvanor?
• Vad berättar informanterna om sitt behov av sömn, vila och återhämtning?
• Hur upplever informanterna kombinerandet av idrott och skolgång?
Min avhandling är en fallstudie. Jag har använt mig av både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer och webb-enkäter. Respondenterna som deltog i undersökningen var med i projektet Idrottshögsta-dieförsöket (Urheiluyläkoulukokeilu). I detta projekt deltog 25 skolor runtom i Finland. Må-let med projektet är att möjliggöra för idrottande elever att fokusera på en dubbelkarriär redan i högstadieålder. Jag har fått ta del av intervju- och enkätmaterial gällande kombi-nation av idrott och skolgång samt elevernas kost- och sömnvanor. Sex idrottande åtton-deklassare intervjuades vid Onkilahden koulu i Vasa. Jag har använt mig av två enkäter. På den ena enkäten besvarade 195 elever och på den andra 914.
I teoridelen redogörs det om välbefinnande och verksamhetskultur (en trygg och upp-muntrande vardag, omsorg om sig själv och andra, skolans mål och elevvård och fysiskt välbefinnande). I denna del beskrivs också kombinerandet av tävlingsidrott och skolgång (idrott i skolan, tävlingsidrott i ung ålder och idrottsprofilerad skola i ett internationellt perspektiv) och om elevernas kost-och sömnvanor och vad livsstilen har för betydelse.
Studiens resultat visar att av idrottseleverna i Onkilahden koulu i Vasa tycker största delen att det går bra eller mycket bra att kombinera tävlingsidrott och skolgång. Trots detta fram-kom utmaningar som tidsbrist, trötthet eller brådska. Undersökningen visar att största de-len av eleverna i Onkilahden koulu har en regelbunden måltidsrytm. Endast ett fåtal av idrottseleverna äter inte regelbundet eller lämnar måltider emellan p.g.a. glömska eller tidsbrist. Min studie visar att en stor del av idrottseleverna i Onkilahden koulu är trötta flera dagar i veckan. Flera av eleverna har också en oregelbunden sömnrytm och vakar ofta längre på helgerna än på vardagarna. En stor del av idrottseleverna känner sig inte utvilade på morgnarna när de vaknar.
• Vad berättar informanterna om sina kostvanor?
• Vad berättar informanterna om sitt behov av sömn, vila och återhämtning?
• Hur upplever informanterna kombinerandet av idrott och skolgång?
Min avhandling är en fallstudie. Jag har använt mig av både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer och webb-enkäter. Respondenterna som deltog i undersökningen var med i projektet Idrottshögsta-dieförsöket (Urheiluyläkoulukokeilu). I detta projekt deltog 25 skolor runtom i Finland. Må-let med projektet är att möjliggöra för idrottande elever att fokusera på en dubbelkarriär redan i högstadieålder. Jag har fått ta del av intervju- och enkätmaterial gällande kombi-nation av idrott och skolgång samt elevernas kost- och sömnvanor. Sex idrottande åtton-deklassare intervjuades vid Onkilahden koulu i Vasa. Jag har använt mig av två enkäter. På den ena enkäten besvarade 195 elever och på den andra 914.
I teoridelen redogörs det om välbefinnande och verksamhetskultur (en trygg och upp-muntrande vardag, omsorg om sig själv och andra, skolans mål och elevvård och fysiskt välbefinnande). I denna del beskrivs också kombinerandet av tävlingsidrott och skolgång (idrott i skolan, tävlingsidrott i ung ålder och idrottsprofilerad skola i ett internationellt perspektiv) och om elevernas kost-och sömnvanor och vad livsstilen har för betydelse.
Studiens resultat visar att av idrottseleverna i Onkilahden koulu i Vasa tycker största delen att det går bra eller mycket bra att kombinera tävlingsidrott och skolgång. Trots detta fram-kom utmaningar som tidsbrist, trötthet eller brådska. Undersökningen visar att största de-len av eleverna i Onkilahden koulu har en regelbunden måltidsrytm. Endast ett fåtal av idrottseleverna äter inte regelbundet eller lämnar måltider emellan p.g.a. glömska eller tidsbrist. Min studie visar att en stor del av idrottseleverna i Onkilahden koulu är trötta flera dagar i veckan. Flera av eleverna har också en oregelbunden sömnrytm och vakar ofta längre på helgerna än på vardagarna. En stor del av idrottseleverna känner sig inte utvilade på morgnarna när de vaknar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]