Resurser i det mobbningsförebyggande arbetet : en intervjustudie med rektorer och kuratorer i finlandssvenska grundskolors övre årskurser
Alfthan, Emilia (2020)
Alfthan, Emilia
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092270
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092270
Tiivistelmä
Syfte: Syftet med denna avhandling är att studera vilka inre och yttre resurser personal inom elevvården, rektorer och biträdande rektorer har och vilka yttre resurser de efterlyser i det mobbningsförebyggande arbetet. Forskningsfrågorna för avhandlingen är:
1. Vad är respondenternas tankar om yttre resurser för att förebygga mobbning?
2. Vad är respondenternas tankar om inre resurser för att förebygga mobbning?
Metod: Som metod har en kvalitativ undersökningsmetod använts med semistrukturerade intervjuer. Datainsamlingen genomfördes inom projektet KOMPIS.
Resultat: De yttre resurser som både kuratorer och rektorer lyfter fram att de har är: skoltrivselfrämjande program, team och verksamheter, samarbeten med aktörer utanför skolan, övrig personal och delaktiga elever.
De yttre resurser som kuratorer och rektorer efterlyser är: bättre utrymmen, satsning på personalresurser och personalens ork, mer handledning, utbildning och professionell konsultering, ett bättre samarbete med föräldrar och kommunen och satsningar på ungas sociala färdigheter och på personalens kunskap om samhällsutvecklingen.
De inre resurser som kuratorer och rektorer lyfter fram är att de anser att deras arbete kan vara psykiskt påfrestande och känslosamt. Rektorer betonar svårigheter med tystnadsplikt och att få alla i personalen på samma linje vad gäller trivseln i skolan och kuratorer anser att den intellektuella kapaciteten inte alltid räcker till.
En bra kurator har en god människosyn, lyssnar, reagerar genast, vågar dra gränser, kan delegera vidare sånt arbete som inte hör till en kurators kompetensområde och ger positiv feedback till elever. En bra rektor skall kunna fatta bra beslut, ta itu med problem genast, ta hänsyn till alla på arbetsplatsen och inte stressa då en svår situation uppstår.
Diskussion: Slutsatsen är att rektorer och elevvårdspersonal har olika yttre och inre resurser för att förebygga mobbning, men att de ändå behöver fler i sitt arbete.
1. Vad är respondenternas tankar om yttre resurser för att förebygga mobbning?
2. Vad är respondenternas tankar om inre resurser för att förebygga mobbning?
Metod: Som metod har en kvalitativ undersökningsmetod använts med semistrukturerade intervjuer. Datainsamlingen genomfördes inom projektet KOMPIS.
Resultat: De yttre resurser som både kuratorer och rektorer lyfter fram att de har är: skoltrivselfrämjande program, team och verksamheter, samarbeten med aktörer utanför skolan, övrig personal och delaktiga elever.
De yttre resurser som kuratorer och rektorer efterlyser är: bättre utrymmen, satsning på personalresurser och personalens ork, mer handledning, utbildning och professionell konsultering, ett bättre samarbete med föräldrar och kommunen och satsningar på ungas sociala färdigheter och på personalens kunskap om samhällsutvecklingen.
De inre resurser som kuratorer och rektorer lyfter fram är att de anser att deras arbete kan vara psykiskt påfrestande och känslosamt. Rektorer betonar svårigheter med tystnadsplikt och att få alla i personalen på samma linje vad gäller trivseln i skolan och kuratorer anser att den intellektuella kapaciteten inte alltid räcker till.
En bra kurator har en god människosyn, lyssnar, reagerar genast, vågar dra gränser, kan delegera vidare sånt arbete som inte hör till en kurators kompetensområde och ger positiv feedback till elever. En bra rektor skall kunna fatta bra beslut, ta itu med problem genast, ta hänsyn till alla på arbetsplatsen och inte stressa då en svår situation uppstår.
Diskussion: Slutsatsen är att rektorer och elevvårdspersonal har olika yttre och inre resurser för att förebygga mobbning, men att de ändå behöver fler i sitt arbete.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [235]