Rusmedelsförebyggande arbete i skolan - ett föräldraperspektiv baserat på fokusgruppsintervjuer
Wärn, Sara Victoria (2020)
Wärn, Sara Victoria
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092239
Tiivistelmä
Syfte: Att undersöka föräldrars syn på rusmedelsförebyggande arbete och hur föräldrar upplever sig kunna påverka sina barns rusmedelsanvändning.
Frågeställningar:
1. På vilka sätt upplever föräldrar att de kan förebygga rusmedelsanvändning hos sina barn?
2. På vilka sätt upplever föräldrar att de kan påverka rusmedelsanvändning hos sina barn indirekt genom skolans verksamhet?
Metod: Avhandlingen bygger på material från sex stycken fokusgruppsintervjuer. Totalt deltog 19 föräldrar till barn i grundskoleålder. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom innehållsanalys.
Resultat: De intervjuade föräldrarna anser sig kunna påverka sina barns rusmedelsanvändning både genom att direkt kommunicera kring rusmedel med sina barn och genom indirekta metoder, som att vara engagerade i sina barns vardag, föregå med gott exempel, skaffa sig kunskap, hålla kontakt med andra föräldrar och erbjuda en meningsfull fritid för barnen. Regler och begränsningar sågs som positivt, medan direkta förbud var något föräldrarna ansåg borde undvikas. Föräldrarna upplever sig ha dålig insyn i det rusmedelsförebyggande arbete som sker barnens skolor. Hälsokunskaps-undervisning och temadagar ansågs vara positiva inslag. Föräldrarna skulle önska att eleverna görs delaktiga i det förebyggande arbetet och att det börjar från tidig ålder, samt att det finns en öppen dialog mellan skolan och hemmet och att skolan erbjuder stöd även åt föräldrarna i rusmedelsfostrande frågor. Föräldrarnas tankar och åsikter kring hur de kan förebygga rusmedelsanvändning hos sina barns stämmer till stor del överens med tidigare forskning inom området.
Frågeställningar:
1. På vilka sätt upplever föräldrar att de kan förebygga rusmedelsanvändning hos sina barn?
2. På vilka sätt upplever föräldrar att de kan påverka rusmedelsanvändning hos sina barn indirekt genom skolans verksamhet?
Metod: Avhandlingen bygger på material från sex stycken fokusgruppsintervjuer. Totalt deltog 19 föräldrar till barn i grundskoleålder. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom innehållsanalys.
Resultat: De intervjuade föräldrarna anser sig kunna påverka sina barns rusmedelsanvändning både genom att direkt kommunicera kring rusmedel med sina barn och genom indirekta metoder, som att vara engagerade i sina barns vardag, föregå med gott exempel, skaffa sig kunskap, hålla kontakt med andra föräldrar och erbjuda en meningsfull fritid för barnen. Regler och begränsningar sågs som positivt, medan direkta förbud var något föräldrarna ansåg borde undvikas. Föräldrarna upplever sig ha dålig insyn i det rusmedelsförebyggande arbete som sker barnens skolor. Hälsokunskaps-undervisning och temadagar ansågs vara positiva inslag. Föräldrarna skulle önska att eleverna görs delaktiga i det förebyggande arbetet och att det börjar från tidig ålder, samt att det finns en öppen dialog mellan skolan och hemmet och att skolan erbjuder stöd även åt föräldrarna i rusmedelsfostrande frågor. Föräldrarnas tankar och åsikter kring hur de kan förebygga rusmedelsanvändning hos sina barns stämmer till stor del överens med tidigare forskning inom området.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [233]