Hur digitala verktyg kan användas i matematikundervisningen på ett pedagogiskt sätt - en litteraturstudie
Finnholm, Jimmy (2020)
Finnholm, Jimmy
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101283801
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101283801
Tiivistelmä
Tekniken har haft en snabb framfart under de senaste ´ decennierna såväl i industrin, vardagslivet som i skolorna. Det finska skolsystemet har prisats i många olika sammanhang och antalet länder som studerat vårt skolsystem och lärt sig av oss, går inte att räkna på fingrarna. Likväl har vi ett skolsystem som inte riktigt hunnit med i den snabba förändring som den digitala tekniken gett upphov till i vårt samhälle, så en del problem har vuxit fram under processens gång. I denna avhandling pro gradu presenteras ett urplock av utmaningarna som har uppstått i samband med introduktionen av den nya generationens symbolhanterande räknare, men samtidigt belyses också möjligheterna som dessa räknare skapar.
Pro gradun är skriven i form av en allmän litteraturstudie där litteraturen som använts behandlar skolmiljöer jämförbara med den finska skolan, samt studier där resultaten är generaliserbara till finska skolförhållanden. Ämnet har avgränsats till att fokusera på användningen av Texas Instruments räknare samt programvara TI-Nspire CX CAS och i huvudsak till ämnesområdet algebra, även om också litteratur där digitala verktyg mera allmänt studerats samt studier där hela matematikämnet behandlats också finns med där de haft relevans. Gymnasieundervisningen är i fokus, men forskning gällande grundskolan har också varit till viss nytta.
Med den finländska studentexamen i åtanke har TI-Nspire varit av särskilt intresse i och med att räknarens mjukvara hör till programpaketet som numera är tillgänglig vid studentskrivningarna. Syftet med denna litteraturstudie är att se över vad forskningen säger om vad gymnasielärare bör tänka på vid implementering av TI-Nspire i undervisningen för att dels undvika att räknaren hamnar i primärt fokus medan matematiken blir sekundär, dels kunna utnyttja räknarens fulla potential.
Forskningsfrågorna som besvaras i arbetet är följande:
Hur påverkar användningen av TI-Nspire förståelsen för algebraiska fenomen?
Vilka möjligheter erbjuder TI-Nspire till algebraundervisningen?
Vilka utmaningar skapas genom användning av TI-Nspire i algebraundervisningen?
Vilken är lärarens roll när TI-Nspire används i algebraundervisningen?
I resultatet framkommer bland annat att lärarens roll är central när man bedömer hur användningen av TI-Nspire inverkar på studerandes förståelse av algebraiska fenomen.
Frågorna besvaras med TPACK-modellen som teoretiskt ramverk. Denna står för en helhet av teknik, pedagogik och matematik, vilket i resultatdelen visar sig vara något som lärare behöver ha en god nivå av för att undervisa studerande till framstående prestationer inom matematiken.
Pro gradun är skriven i form av en allmän litteraturstudie där litteraturen som använts behandlar skolmiljöer jämförbara med den finska skolan, samt studier där resultaten är generaliserbara till finska skolförhållanden. Ämnet har avgränsats till att fokusera på användningen av Texas Instruments räknare samt programvara TI-Nspire CX CAS och i huvudsak till ämnesområdet algebra, även om också litteratur där digitala verktyg mera allmänt studerats samt studier där hela matematikämnet behandlats också finns med där de haft relevans. Gymnasieundervisningen är i fokus, men forskning gällande grundskolan har också varit till viss nytta.
Med den finländska studentexamen i åtanke har TI-Nspire varit av särskilt intresse i och med att räknarens mjukvara hör till programpaketet som numera är tillgänglig vid studentskrivningarna. Syftet med denna litteraturstudie är att se över vad forskningen säger om vad gymnasielärare bör tänka på vid implementering av TI-Nspire i undervisningen för att dels undvika att räknaren hamnar i primärt fokus medan matematiken blir sekundär, dels kunna utnyttja räknarens fulla potential.
Forskningsfrågorna som besvaras i arbetet är följande:
Hur påverkar användningen av TI-Nspire förståelsen för algebraiska fenomen?
Vilka möjligheter erbjuder TI-Nspire till algebraundervisningen?
Vilka utmaningar skapas genom användning av TI-Nspire i algebraundervisningen?
Vilken är lärarens roll när TI-Nspire används i algebraundervisningen?
I resultatet framkommer bland annat att lärarens roll är central när man bedömer hur användningen av TI-Nspire inverkar på studerandes förståelse av algebraiska fenomen.
Frågorna besvaras med TPACK-modellen som teoretiskt ramverk. Denna står för en helhet av teknik, pedagogik och matematik, vilket i resultatdelen visar sig vara något som lärare behöver ha en god nivå av för att undervisa studerande till framstående prestationer inom matematiken.
Kokoelmat
- 111 Matematiikka [38]