Maahanmuuttajien terveyspalvelutarpeeseen vastaaminen Etelä-Pohjanmaalla
Häkkinen, Anne (2009)
Häkkinen, Anne
Siirtolaisuusinstituutti
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-9266-96-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-9266-96-1
Kuvaus
ESIPUHE
I JOHDANTO
Tutkimuksen tausta ja tavoitteet
Käsitteet
Aiempi aiheeseen liittyvä tutkimus Suomessa
II TUTKIMUSAINEISTOT JA -MENETELMÄT
Kyselyaineisto
Haastattelut
Aineistojen käsittely ja analyysi
Tutkimuseettiset kysymykset
III KYSELYTUTKIMUKSEEN VASTANNEET
Kotikunta, sukupuoli, aviosuhde, ikä ja uskonto
Synnyinmaa ja Suomeen tulon ajankohta
Kielitaito
Koulutus lähtömaassa ja Suomessa
Terveyspalveluiden käyttö
IV ASIAKKAIDEN KOKEMUKSET JA TYYTYVÄISYYS
Hoidon taso ja hoitokokemus
Kunnallisten terveyspalveluiden saatavuus ja saavutettavuus
Hoitohenkilökunnan ammattitaito
Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeuden toteutuminen
V KOMMUNIKAATIO JA INFORMAATIO
Terveysjärjestelmän tuntemus
Kieli ja vuorovaikutus hoitotilanteessa
Asioimistulkin käyttö
VI HOITOHENKILÖKUNNAN NÄKÖKULMA
Vastaajajoukko
Potilasohjaus
Kulttuurinen kompetenssi ja sen ilmeneminen
VII YHTEENVETO
Tyytyväisyys terveyspalveluihin ja tasavertaisuuden toteutumisen haasteet
Jatkotutkimuksen suuntia
Kehitysehdotuksia
LÄHTEET JA KIRJALLISUUS
LIITTEET.
I JOHDANTO
Tutkimuksen tausta ja tavoitteet
Käsitteet
Aiempi aiheeseen liittyvä tutkimus Suomessa
II TUTKIMUSAINEISTOT JA -MENETELMÄT
Kyselyaineisto
Haastattelut
Aineistojen käsittely ja analyysi
Tutkimuseettiset kysymykset
III KYSELYTUTKIMUKSEEN VASTANNEET
Kotikunta, sukupuoli, aviosuhde, ikä ja uskonto
Synnyinmaa ja Suomeen tulon ajankohta
Kielitaito
Koulutus lähtömaassa ja Suomessa
Terveyspalveluiden käyttö
IV ASIAKKAIDEN KOKEMUKSET JA TYYTYVÄISYYS
Hoidon taso ja hoitokokemus
Kunnallisten terveyspalveluiden saatavuus ja saavutettavuus
Hoitohenkilökunnan ammattitaito
Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeuden toteutuminen
V KOMMUNIKAATIO JA INFORMAATIO
Terveysjärjestelmän tuntemus
Kieli ja vuorovaikutus hoitotilanteessa
Asioimistulkin käyttö
VI HOITOHENKILÖKUNNAN NÄKÖKULMA
Vastaajajoukko
Potilasohjaus
Kulttuurinen kompetenssi ja sen ilmeneminen
VII YHTEENVETO
Tyytyväisyys terveyspalveluihin ja tasavertaisuuden toteutumisen haasteet
Jatkotutkimuksen suuntia
Kehitysehdotuksia
LÄHTEET JA KIRJALLISUUS
LIITTEET.
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien terveyspalvelujen käyttöä ja heidän tyytyväisyyttään niihin on tähän asti tutkittu lähinnä Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa. Maahanmuuttajien määrä on kuitenkin jatkuvasti kasvanut myös maaseutumaisilla alueilla. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin Etelä-Pohjanmaan terveyspalveluihin.
Tarkastelussa ovat maahanmuuttajien kokemukset kunnallisten terveyspalveluiden toimivuudesta sekä hoitohenkilökunnan kokemukset työskentelyssä maahanmuuttajien parissa. Kirjassa etsitään vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Millaisena terveyspalvelut näyttäytyvät maahanmuuttajien näkökulmasta? Mihin maahanmuuttajat ovat olleet tyytyväisiä? Mitkä seikat ovat vaikeuttaneet hyvän hoidon saantia ja terveyspalveluiden hyödyntämistä? Miten hoitohenkilökunta on kokenut työskentelyn vieraskielisten asiakkaiden kanssa? Millaisena näyttäytyvät työntekijöiden valmiudet hoitaa eri kulttuuritaustaisia potilaita?
Tutkimuksessa maahanmuuttajien tyytyväisyyttä terveyspalveluihin kartoitetaan muun muassa hoitoon pääsyn ja hoidon saannin, informaation välittymisen ja kommunikoinnin, potilaan kohtelun sekä koetun ammattitaidon kautta. Hoitohenkilökunnan kulttuurisia valmiuksia kohdata maahanmuuttajataustainen potilas avataan kulttuurisen kompetenssin käsitteen avulla. Kirjassa pohditaan myös jatkotutkimuskohteita sekä keinoja kehittää terveyspalveluja vastaamaan paremmin moninaistuvan asiakaskunnan tarpeisiin.
Tarkastelussa ovat maahanmuuttajien kokemukset kunnallisten terveyspalveluiden toimivuudesta sekä hoitohenkilökunnan kokemukset työskentelyssä maahanmuuttajien parissa. Kirjassa etsitään vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Millaisena terveyspalvelut näyttäytyvät maahanmuuttajien näkökulmasta? Mihin maahanmuuttajat ovat olleet tyytyväisiä? Mitkä seikat ovat vaikeuttaneet hyvän hoidon saantia ja terveyspalveluiden hyödyntämistä? Miten hoitohenkilökunta on kokenut työskentelyn vieraskielisten asiakkaiden kanssa? Millaisena näyttäytyvät työntekijöiden valmiudet hoitaa eri kulttuuritaustaisia potilaita?
Tutkimuksessa maahanmuuttajien tyytyväisyyttä terveyspalveluihin kartoitetaan muun muassa hoitoon pääsyn ja hoidon saannin, informaation välittymisen ja kommunikoinnin, potilaan kohtelun sekä koetun ammattitaidon kautta. Hoitohenkilökunnan kulttuurisia valmiuksia kohdata maahanmuuttajataustainen potilas avataan kulttuurisen kompetenssin käsitteen avulla. Kirjassa pohditaan myös jatkotutkimuskohteita sekä keinoja kehittää terveyspalveluja vastaamaan paremmin moninaistuvan asiakaskunnan tarpeisiin.