Porvarillisen idyllin vai Pikku-Moskovan lapset? : monikulttuurisuuden vaikutus suomalaisperheiden koulupaikan valintaan Turussa
Komulainen, Sirkka (2012)
Komulainen, Sirkka
Siirtolaisuusinstituutti
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5889-27-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5889-27-7
Kuvaus
Esipuhe
Tiivistelmä
1 Johdanto
2 Maahanmuuttajalasten perusopetus Suomessa – Keskeisiä piirteitä
2.1 Perusopetuslainsäädäntö, opetussuunnitelma ja maahanmuuttajaoppilaat
2.2 Perusopetus ja oppilasalueet Turussa alakoulutasolla
3 Kouluvalintakysymys
3.1 Kouluvalinta-asetelmat
3.2 Valkoisen kantaväestön pako –ongelmanasettelu koulujen suhteen
4 Maahanmuuttajaväestö, asuinalueiden eriytyminen ja asumismieltymykset tutkimuksessa
4.1 Tyypillisiä segregaatiomalleja kansainvälisessä tutkimuksessa
4.2 Asuinalueiden eriytymisestä Suomessa
4.3 Varissuo esimerkkinä maahanmuuttajalähiöstä
4.4 Asumismieltymykset ja mielikuvat asuinalueista
5 Monikulttuurisuuden käsitteestä
5.1 Monikulttuurisuus kouluissa
5.2 Monikulttuurisuus-käsitteen kritiikkiä
5.3 Monikulttuurisuus ja maahanmuutto arkipuheessa
6 Tutkimusmenetelmät
7 Tulokset
7.1 Osallistuneiden vanhempien profiili
7.2 Haastattelujen temaattinen analyysi
7.3 Haastattelujen diskurssianalyysiä
7.4 Haastattelujen analyysiä elämänkulun näkökulmasta
8 Keskustelu
8.1 Monikulttuurisuuden vaikutus suomalaisperheiden koulu- ja asumisvalintoihin haastatteluissa
8.2 Syy-seuraussuhteista
8.3 Monikulttuurisuus, integraatio ja segregaatio
8.4 Perheet ’asiakkaina’ kouluissa ja tasa-arvokysymys
9. Lopuksi
9.1 Onko Turussa syytä olla huolissaan maahanmuuton keskittymisestä alakoulujen suhteen?
9.2 Mihin Turun maahanmuuttokeskustelussa tulisi kiinnittää enemmän huomiota?
9.3 Tulevat tutkimustarpeet
Kirjallisuus
Liitteet.
Tiivistelmä
1 Johdanto
2 Maahanmuuttajalasten perusopetus Suomessa – Keskeisiä piirteitä
2.1 Perusopetuslainsäädäntö, opetussuunnitelma ja maahanmuuttajaoppilaat
2.2 Perusopetus ja oppilasalueet Turussa alakoulutasolla
3 Kouluvalintakysymys
3.1 Kouluvalinta-asetelmat
3.2 Valkoisen kantaväestön pako –ongelmanasettelu koulujen suhteen
4 Maahanmuuttajaväestö, asuinalueiden eriytyminen ja asumismieltymykset tutkimuksessa
4.1 Tyypillisiä segregaatiomalleja kansainvälisessä tutkimuksessa
4.2 Asuinalueiden eriytymisestä Suomessa
4.3 Varissuo esimerkkinä maahanmuuttajalähiöstä
4.4 Asumismieltymykset ja mielikuvat asuinalueista
5 Monikulttuurisuuden käsitteestä
5.1 Monikulttuurisuus kouluissa
5.2 Monikulttuurisuus-käsitteen kritiikkiä
5.3 Monikulttuurisuus ja maahanmuutto arkipuheessa
6 Tutkimusmenetelmät
7 Tulokset
7.1 Osallistuneiden vanhempien profiili
7.2 Haastattelujen temaattinen analyysi
7.3 Haastattelujen diskurssianalyysiä
7.4 Haastattelujen analyysiä elämänkulun näkökulmasta
8 Keskustelu
8.1 Monikulttuurisuuden vaikutus suomalaisperheiden koulu- ja asumisvalintoihin haastatteluissa
8.2 Syy-seuraussuhteista
8.3 Monikulttuurisuus, integraatio ja segregaatio
8.4 Perheet ’asiakkaina’ kouluissa ja tasa-arvokysymys
9. Lopuksi
9.1 Onko Turussa syytä olla huolissaan maahanmuuton keskittymisestä alakoulujen suhteen?
9.2 Mihin Turun maahanmuuttokeskustelussa tulisi kiinnittää enemmän huomiota?
9.3 Tulevat tutkimustarpeet
Kirjallisuus
Liitteet.
Tiivistelmä
Pakenevatko suomalaisperheet maahanmuuttajavaltaisia kouluja ja asuinalueita? Monikulttuurisuus, koulujen eriarvoistuminen ja asuinalueiden eriytyminen kaupungeissa ovat herättäneet paljon keskustelua kansainvälisesti ja viime aikoina myös Suomessa.
Tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan paikallisesti Turussa. Kouluikäisten lasten vanhemmat kertovat ajatuksistaan ja kokemuksistaan maahanmuuttoon ja erityisesti koulunkäyntiin liittyvistä teemoista. Ilmiön moniulotteisuutta eletyssä elämässä valotetaan perheiden arjen lähtökohdista. Itse monikulttuurisuuden ja kouluvalintojen ongelmanasetteluja lähestytään jälkimodernin sosiologian näkökulmasta.
Tutkimus tuo yksiin kansiin monikulttuurisuuden, perusopetuksen ja kaupunkitutkimuksen kysymyksiä, sisältäen aineksia sosiologiasta, kaupunkimaantieteestä ja kasvatustieteestä. Teos sopii myös yleisemmin maahanmuuttoasioista ja perusopetuksesta kiinnostuneille, sekä alakouluikäisten vanhemmille.
Tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan paikallisesti Turussa. Kouluikäisten lasten vanhemmat kertovat ajatuksistaan ja kokemuksistaan maahanmuuttoon ja erityisesti koulunkäyntiin liittyvistä teemoista. Ilmiön moniulotteisuutta eletyssä elämässä valotetaan perheiden arjen lähtökohdista. Itse monikulttuurisuuden ja kouluvalintojen ongelmanasetteluja lähestytään jälkimodernin sosiologian näkökulmasta.
Tutkimus tuo yksiin kansiin monikulttuurisuuden, perusopetuksen ja kaupunkitutkimuksen kysymyksiä, sisältäen aineksia sosiologiasta, kaupunkimaantieteestä ja kasvatustieteestä. Teos sopii myös yleisemmin maahanmuuttoasioista ja perusopetuksesta kiinnostuneille, sekä alakouluikäisten vanhemmille.