Vuokatin liikennejärjestelmäsuunnitelma
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
11 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-874-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-874-1
Tiivistelmä
Edellinen Vuokatin liikennejärjestelmäsuunnitelma on vuodelta 2000 ja siinä esitetyt liikennejärjestelyjen kehittämisajatukset kaipaavat uudelleenarviointia. Liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen on tehty tiiviissä yhteistyössä Vuokatin osayleiskaavoitustyön kanssa. Suunnitelmassa on laadittu valtakunnallisen liikennepolitiikan sekä Kajaanin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaiset tavoit-teet ja sitä toteuttava kehittämisohjelma. Liikennejärjestelyjen kehittämisperiaatteena on ollut taata liikenteen turvallisuus ja sujuvuus maankäytön kehittyessä ja kasvaessa Vuokatin osayleiskaavan mukaisella tavalla. Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan sekä joukkoliikenteen olosuhteita kehitetään siten, että se mahdollistaa perustehtävänsä lisäksi autottoman matkailun Vuokatin alueella. Myös pidemmän tähtäimen toimenpidemahdollisuuksia on arvioitu samoin kuin liikenteen digitalisaation edellyttämiä toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia.
Maankäyttö tukeutuu voimakkaasti alueen maanteiden sekä Katinkullantien, Jäätiöntien, Varsitien, Ratatie ja Teollisuustien varaan. Alueella on erittäin runsaasti ulkoilu- ja liikuntareittejä, joiden risteämisjärjestelyt on pääasiassa hoidettu muun liikenneverkon kanssa eritasossa. Sotkamon ja Vuokatin pyöräteillä on vahva piirre, että niitä käytetään erittäin paljon liikuntasuorituspaikkoina erilaisilla liik-kumisvälineillä, kuten rullaluistimilla ja -suksilla. Joukkoliikennetarjonta on nykyisin lähes palvelutasotavoitteiden mukaista.
Liikennejärjestelmäsuunnitelman keskeisimpinä toimenpiteinä esitetään nykyisen tie- ja katuverkon parantamistoimia sekä jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien merkittävää lisäämistä ja pyöräilyn pääreittien toteuttamista. Ajoneuvoliikenteen liittymiä kehitetään nykyisille paikoilleen joko kiertoliittymä- tai liikennevalo-ohjausjärjestelyin. Keskeisimmät kehitettävät liittymät ovat Kainuuntiellä/Vuokatintiellä sekä Pohjavaarantien ja Kuikkalammentien risteyksessä. Jalankulku- ja pyörätiet kulkevat pääosin eritasossa Pohjanvaarantiellä, Vuo-katintiellä ja Kainuuntiellä. Jalankulku- ja pyörätieverkkoa täydennetään siten, että keskeisimmät asutus-, työpaikka- ja loma-asutus-alueet ovat turvallisesti saavutettavissa ilman autoa. Hiihtolatuverkkoa täydennetään siten, että Katinkullan ja Vuokatinrinteiden välille saadaan uusi suora yhteys. Moottorikelkkareittejä täydennetään niin ikään siten, että alueen matkailupalveluiden saavutettavuus para-nee. Joukkoliikenteen kannalta keskeisimpiä kehitystarpeita ovat reitti- ja aikataulutietojen saatavuus ”yhdeltä luukulta” ja reaaliaikai-sen matkustajainformaation tarjoaminen. Kehittämisohjelmassa esitettyjen tie- ja katuverkolle sekä ulkoilu- ja moottorikelkkareiteille kohdistuvien toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä 29,6 miljoonaa euroa, joista ensimmäisen vaiheen toimenpiteiden osuus on yhteensä 12,2 miljoonaa euroa.
Saavutettavuus on tarkistettu.
Maankäyttö tukeutuu voimakkaasti alueen maanteiden sekä Katinkullantien, Jäätiöntien, Varsitien, Ratatie ja Teollisuustien varaan. Alueella on erittäin runsaasti ulkoilu- ja liikuntareittejä, joiden risteämisjärjestelyt on pääasiassa hoidettu muun liikenneverkon kanssa eritasossa. Sotkamon ja Vuokatin pyöräteillä on vahva piirre, että niitä käytetään erittäin paljon liikuntasuorituspaikkoina erilaisilla liik-kumisvälineillä, kuten rullaluistimilla ja -suksilla. Joukkoliikennetarjonta on nykyisin lähes palvelutasotavoitteiden mukaista.
Liikennejärjestelmäsuunnitelman keskeisimpinä toimenpiteinä esitetään nykyisen tie- ja katuverkon parantamistoimia sekä jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien merkittävää lisäämistä ja pyöräilyn pääreittien toteuttamista. Ajoneuvoliikenteen liittymiä kehitetään nykyisille paikoilleen joko kiertoliittymä- tai liikennevalo-ohjausjärjestelyin. Keskeisimmät kehitettävät liittymät ovat Kainuuntiellä/Vuokatintiellä sekä Pohjavaarantien ja Kuikkalammentien risteyksessä. Jalankulku- ja pyörätiet kulkevat pääosin eritasossa Pohjanvaarantiellä, Vuo-katintiellä ja Kainuuntiellä. Jalankulku- ja pyörätieverkkoa täydennetään siten, että keskeisimmät asutus-, työpaikka- ja loma-asutus-alueet ovat turvallisesti saavutettavissa ilman autoa. Hiihtolatuverkkoa täydennetään siten, että Katinkullan ja Vuokatinrinteiden välille saadaan uusi suora yhteys. Moottorikelkkareittejä täydennetään niin ikään siten, että alueen matkailupalveluiden saavutettavuus para-nee. Joukkoliikenteen kannalta keskeisimpiä kehitystarpeita ovat reitti- ja aikataulutietojen saatavuus ”yhdeltä luukulta” ja reaaliaikai-sen matkustajainformaation tarjoaminen. Kehittämisohjelmassa esitettyjen tie- ja katuverkolle sekä ulkoilu- ja moottorikelkkareiteille kohdistuvien toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä 29,6 miljoonaa euroa, joista ensimmäisen vaiheen toimenpiteiden osuus on yhteensä 12,2 miljoonaa euroa.
Saavutettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1053]