Kulttuuritausta ja maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus
Domander, Minna (1994)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Domander, Minna
Siirtolaisuusinstituutti
1994
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-9266-47-X
https://urn.fi/URN:ISBN:951-9266-47-X
Kuvaus
1. Johdanto
2. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ja käsitteistö
2.1. Yleistä
2.2. Koulutuksen tulokselIisuus
2.3. Kulttuuri
2.4. Tutkimukselle keskeiset väestöryhmät
2.5. Koulutus eri kulttuureissa
2.6. Kulttuurin kohtaaminen ja sisäistäminen – teoreettiset lähtökohdat
3. Tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusaineistot
3.1. Tutkimuksen tarkoitus
3.2. Tutkimusaineistot
4. Suomessa aikuisille maahanmuuttajille tarjottava koulutus
4.1. Yleistä aikuisten maahanmuuttajien koulutuksesta
4.2. Maahanmuuttajakoulutus
5. Kulttuuritausta, koulutus ja maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus
5.1. Yleistä
5.2. Kohderyhmien taustatiedot
5.3. Maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus
6. Yhteenveto ja johtopäätökset
6.1. Yhteenveto
6.2. Johtopäätökset
Lähdeluettelo.
2. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ja käsitteistö
2.1. Yleistä
2.2. Koulutuksen tulokselIisuus
2.3. Kulttuuri
2.4. Tutkimukselle keskeiset väestöryhmät
2.5. Koulutus eri kulttuureissa
2.6. Kulttuurin kohtaaminen ja sisäistäminen – teoreettiset lähtökohdat
3. Tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusaineistot
3.1. Tutkimuksen tarkoitus
3.2. Tutkimusaineistot
4. Suomessa aikuisille maahanmuuttajille tarjottava koulutus
4.1. Yleistä aikuisten maahanmuuttajien koulutuksesta
4.2. Maahanmuuttajakoulutus
5. Kulttuuritausta, koulutus ja maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus
5.1. Yleistä
5.2. Kohderyhmien taustatiedot
5.3. Maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuus
6. Yhteenveto ja johtopäätökset
6.1. Yhteenveto
6.2. Johtopäätökset
Lähdeluettelo.
Tiivistelmä
Suomessa asui vuoden 1994 syksyllä noin 60 000 ulkomaan kansalaista. Pakolaisia Suomessa arvioidaan olevan noin 10 000. Miten he löytävät paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa? Tässä kirjassa kerrotaan maahanmuuttajakoulutuksesta, joka antaa Suomeen muuttaneille kielellisiä valmiuksia ja tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. Kirjassa selvitetään kulttuuriin liittyviä kysymyksiä ja maahanmuuttajakoulutuksen tuloksellisuutta.