Advantageous Inequity Aversion in 4–8-Year-Olds
Nylund, Irene (2020)
Nylund, Irene
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092976225
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092976225
Tiivistelmä
Inequity aversion is the tendency to react negatively to, and avoid, inequity. This tendency develops considerably in ages 3 – 8. Generally, children react negatively to receiving less than others (disadvantageous inequity) at an earlier age than they react negatively to themselves receiving more than others (advantageous inequity). The aim of the current study was to replicate an experiment by Shaw and Olson (2012), who developed a new paradigm for studying inequity aversion in children. Using this paradigm, they demonstrated that, to avoid inequity, 6 – 8–year-olds even threw away a resource they could have distributed to themselves. The sample in the present study consisted of 120 4 – 8–year-olds. The participants distributed an uneven number of erasers among themselves and a fictive child. The participants chose between distributing an extra eraser to themselves (i.e., creating inequity) or throwing it away (i.e., avoiding inequity). We found advantageous inequity aversion in 5 – 8 (but not 4)–year-olds and thereby replicated the results by Shaw and Olson (2012). We found a gradual increase by age, rather than a sharp shift. To our knowledge, the present study is the first to exactly replicate the finding from the study by Shaw and Olson (2012). Our replication provides more support to the original findings and increases their generalizability to include North European conditions as well. Aversion mot orättvisa kan definieras som en tendens att reagera negativt på orättvisa och en strävan efter att undvika den. Denna tendens utvecklas i åldrarna 3–8. Generellt reagerar barn negativt på att få mindre än andra (ofördelaktig orättvisa) vid en tidigare ålder än de reagerar negativt på att de själva får mer än andra (fördelaktig orättvisa). Syftet med denna studie var att replikera ett experiment av Shaw och Olson (2012). De utvecklade ett nytt paradigm för att studera aversion mot orättvisa hos barn. De visade även att 6–8-åringar till och med valde att kasta bort en resurs, som de hade kunnat fördela till sig själva, för att undvika orättvisa. Samplet i denna studie bestod av 120 4–8-åringar. Deltagarna fördelade ett ojämnt antal suddgummin mellan sig själva och ett fiktivt barn. Varje deltagare valde mellan att fördela ett extra suddgummi till sig själv (det vill säga skapa orättvisa) eller att kasta det (det vill säga undvika orättvisa). Vi replikerade Shaw och Olsons (2012) resultat. Vi fann aversion mot fördelaktig orättvisa hos 5–8-åringar, men inte hos 4-åringar. Aversionen ökade gradvis med åldern snarare än en tydlig övergång. Så vitt vi vet är denna studie den första att exakt replikera resultaten i från Shaw och Olson (2012). Replikeringen bidrar med mer stöd för resultaten från originalstudien och ökar dess generaliserbarhet till att även inkludera nordeuropeiska förhållanden.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [262]