Opintie sujuvaksi Lapissa
Avaa tiedosto
Lataukset:
Editori
Körkkö, Minna
Paksuniemi, Merja
Niemisalo, Sari
Rahko-Ravantti, Rauna
Siirtolaisuusinstituutti
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-17-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-17-5
Kuvaus
Kirjoittajatiedot
Alkusanat
I Opintie sujuvaksi – etnisiin ryhmiin kuuluvat oppilaat koulupolun siirtymävaiheessa
1. Selvityshankkeen teoreettinen tausta, menetelmät ja eettiset kysymykset / Minna Körkkö, Sari Niemisalo, Maiju Saarreharju & Rauna Rahko-Ravantti
2. Maahanmuuttajaoppilaiden siirtymät perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen Lapissa / Minna Körkkö & Sari Niemisalo
3. ”Koska siitä saa hyvän elämän” / Maiju Saarreharju & Merja Paksuniemi
4. Saamelaisnuorten opintie Lapissa / Rauna Rahko-Ravantti
5. Opintie sujuvaksi -hankkeen keskeiset tulokset
II Näkökulmia koulusiirtymiin
6. Saamelaispedagogiikka ja kulttuurisensitiivisyys / Pigga Keskitalo
7. Haasteena saavuttaa onnistunut koulupolku / Elli Heikkilä & Nafisa Yeasmin
8. Kulttuurien rajapinnalla: Koulusiirtymät elämänkaaressa / Tuija Turunen.
Alkusanat
I Opintie sujuvaksi – etnisiin ryhmiin kuuluvat oppilaat koulupolun siirtymävaiheessa
1. Selvityshankkeen teoreettinen tausta, menetelmät ja eettiset kysymykset / Minna Körkkö, Sari Niemisalo, Maiju Saarreharju & Rauna Rahko-Ravantti
2. Maahanmuuttajaoppilaiden siirtymät perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen Lapissa / Minna Körkkö & Sari Niemisalo
3. ”Koska siitä saa hyvän elämän” / Maiju Saarreharju & Merja Paksuniemi
4. Saamelaisnuorten opintie Lapissa / Rauna Rahko-Ravantti
5. Opintie sujuvaksi -hankkeen keskeiset tulokset
II Näkökulmia koulusiirtymiin
6. Saamelaispedagogiikka ja kulttuurisensitiivisyys / Pigga Keskitalo
7. Haasteena saavuttaa onnistunut koulupolku / Elli Heikkilä & Nafisa Yeasmin
8. Kulttuurien rajapinnalla: Koulusiirtymät elämänkaaressa / Tuija Turunen.
Tiivistelmä
Opintie sujuvaksi -selvityshanke tavoitteena käsitteli etnisiin ryhmiin kuuluvien oppilaiden koulupolkuja Lapissa.
Mikä siirtymävaiheessa koetaan ongelmalliseksi saamelaisoppilaiden kuvaamana? Miten siirtymää voidaan sujuvoittaa maahanmuuttajaoppilaiden kohdalle? Mitkä seikat nousevat esiin haastateltavien kokemuksista? Julkaisussa esitetään hankkeen aikana saatu tieto sekä ratkaisumalleja, joita voidaan käyttää sellaisenaan tai soveltaa tulevaisuuden koulusiirtymiä suunniteltaessa.
Julkaisussa pohditaan siirtymävaiheen merkitystä myös laajemmin eri asiantuntijoiden kirjoitusten kautta. Huomiota kiinnitetään saamelaispedagogiikkaan ja koulusensitiivisyyteen, onnistuneeseen koulupolkuun sekä koulusiirtymien merkitykseen elämänkaaressa ja kulttuurien rajapinnalla.
Mikä siirtymävaiheessa koetaan ongelmalliseksi saamelaisoppilaiden kuvaamana? Miten siirtymää voidaan sujuvoittaa maahanmuuttajaoppilaiden kohdalle? Mitkä seikat nousevat esiin haastateltavien kokemuksista? Julkaisussa esitetään hankkeen aikana saatu tieto sekä ratkaisumalleja, joita voidaan käyttää sellaisenaan tai soveltaa tulevaisuuden koulusiirtymiä suunniteltaessa.
Julkaisussa pohditaan siirtymävaiheen merkitystä myös laajemmin eri asiantuntijoiden kirjoitusten kautta. Huomiota kiinnitetään saamelaispedagogiikkaan ja koulusensitiivisyyteen, onnistuneeseen koulupolkuun sekä koulusiirtymien merkitykseen elämänkaaressa ja kulttuurien rajapinnalla.