Lärares tankar om läromedel och val av läromedel : I Finland och Tanzania
Hurskainen, Julia (2020)
Hurskainen, Julia
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625446
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625446
Tiivistelmä
Denna avhandling är att handlar om läromedel i två olika kontexter. Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur lärare i Finland och lärare i Tanzania tänker kring läromedel och val av läromedel. Vidare undersöker jag vilka läromedel lärarna från de olika länderna använder, och vilka läromedel de har till sitt förfogande. Avsikten med forskningen är även att belysa likheter och skillnader i deras sätt att tänka kring begreppet läromedel, men inte att jämföra lärarna i de olika länderna. Avhandlingen har två forskningsfrågor:
Vilka olika typer av läromedel använder lärarna?
Hur tänker lärarna i Tanzania och Finland kring val av läromedel?
Undersökningen är kvalitativ och forskningsansatsen är fenomenografisk. Datainsamlingsmetoden som använts är intervju och det empiriska materialet består av individuella intervjuer med fyra olika klasslärare inom nybörjarundervisningen, två från Finland och två från Tanzania. Intervjuerna var halvstrukturerade intervjuer, som spelades in och transkriberades. Analysmetoden för intervjuerna var meningskoncentrering, och metoden jag använt innehöll sju steg, vartefter svaren kategoriserades in i åtta olika kategorier efter central information. Dessa kategorier analyserades sedan.
De centrala resultaten för avhandlingen var följande. Resultaten visar att lärarna uppfattar begreppet läromedel på olika vis, och på så vis räknar de också olika saker till läromedel. En del av lärarna har en väldigt öppen syn på vad läromedel är, medan andra har en ganska snäv syn på vad läromedel är. Trots detta finns det flera likheter mellan hur lärarna från de olika länderna tänker, men även flera skillnader uppkommer i resultaten. I frågan av val av läromedel tänker alla lärarna väldigt lika. Utbudet av läromedel är dock en faktor som varierar mellan länderna. Överlag har lärarna har alla en stor valfrihet, trots vissa faktorer som restrikterar dem. Också framkommer vissa förvånande resultat, som att de tanzaniska lärarna rekomenderas använda tre olika läromedel per lektion. Även resultatet av att de finländska lärarna anser att de har tillräkligt med läromedel medan de tanzaniska upplever att man aldrig kan ha tillräckligt med läromedel är ett spännande resultat.
Vilka olika typer av läromedel använder lärarna?
Hur tänker lärarna i Tanzania och Finland kring val av läromedel?
Undersökningen är kvalitativ och forskningsansatsen är fenomenografisk. Datainsamlingsmetoden som använts är intervju och det empiriska materialet består av individuella intervjuer med fyra olika klasslärare inom nybörjarundervisningen, två från Finland och två från Tanzania. Intervjuerna var halvstrukturerade intervjuer, som spelades in och transkriberades. Analysmetoden för intervjuerna var meningskoncentrering, och metoden jag använt innehöll sju steg, vartefter svaren kategoriserades in i åtta olika kategorier efter central information. Dessa kategorier analyserades sedan.
De centrala resultaten för avhandlingen var följande. Resultaten visar att lärarna uppfattar begreppet läromedel på olika vis, och på så vis räknar de också olika saker till läromedel. En del av lärarna har en väldigt öppen syn på vad läromedel är, medan andra har en ganska snäv syn på vad läromedel är. Trots detta finns det flera likheter mellan hur lärarna från de olika länderna tänker, men även flera skillnader uppkommer i resultaten. I frågan av val av läromedel tänker alla lärarna väldigt lika. Utbudet av läromedel är dock en faktor som varierar mellan länderna. Överlag har lärarna har alla en stor valfrihet, trots vissa faktorer som restrikterar dem. Också framkommer vissa förvånande resultat, som att de tanzaniska lärarna rekomenderas använda tre olika läromedel per lektion. Även resultatet av att de finländska lärarna anser att de har tillräkligt med läromedel medan de tanzaniska upplever att man aldrig kan ha tillräckligt med läromedel är ett spännande resultat.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]