Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsprestationer i modersmål och engelska hos finlandssvenska elever i årskurs 7 och 9 med och utan lässvårigheter

Karlsson, Oscar (2020)

 
Avaa tiedosto
karlsson_oscar.pdf (462.7Kt)
Lataukset: 


Karlsson, Oscar
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050425016
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka om det framkommer skillnader i läsprestationerna i modersmål och engelska hos elever i årskurs 7 och 9 med och utan lässvårigheter. Därtill undersöks även om läsprestationerna skiljer sig mellan könen och hur skillnaden varierar som en funktion av lässvårigheter. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:

1. Hur varierar skillnaden i läsprestationer mellan elever med och utan lässvårigheter i modersmål och engelska?
2. Hur skiljer sig flickor och pojkar i läsprestationer i modersmål och engelska och varierar denna skillnad som en funktion av lässvårigheter?

Denna kvantitativa studie tar del av data som är insamlade för FRAM-projektet hösten 2016 och våren 2017. FRAM-projektet är ett fyraårigt longitudinellt forskningsprojekt som genomfördes vid den specialpedagogiska enheten vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier på Åbo Akademi åren 2016–2019. De statistiska analysmetoderna tvåvägs variansanalys med upprepade mätningar och tvåvägs variansanalys har utförts för att besvara forskningsfrågorna.

Resultatet i studien visar att skillnaden mellan elever med lässvårigheter och elever utan lässvårigheter varierar som en funktion av ämne: skillnaden mellan elever med lässvårigheter och elever utan lässvårigheter är större i engelska jämfört med modersmål. Samtidigt visar resultatet att elever med lässvårigheter har lägre prestationer än elever utan lässvårigheter i både modersmål och engelska. Generellt har elever högre vitsord i engelska jämfört med modersmål. Vidare visar resultatet att flickor har högre resultat i både modersmål och engelska och skillnaden mellan könen är större i modersmål. Skillnaden mellan könen i läsprestationer i modersmål och engelska är lika stor bland elever med och utan lässvårigheter. Denna studie bidrar med att belysa en del av de punkter och områden där elever med lässvårigheter kunde vara i behov av mera stöd och hjälp.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [432]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste