Gymnasieelevers sömnvanor och skärmtid
Rotkirch, Inci (2020)
Rotkirch, Inci
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625491
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625491
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att kartlägga
gymnasieelevers sömnvanor och skärmtid. Utöver detta vill jag ta reda på om det förekommer
ett statistiskt signifikant samband mellan den tid som eleverna går och lägger sig och deras
upplevelse av tillräcklig sömn, samt samband mellan elevernas skärmtid och deras upplevelse
av tillräcklig sömn. I de två första forskningsfrågorna undersöker jag skillnader mellan flickor
och pojkar samt skillnader mellan årskurs 1 och de äldre eleverna.
Mina forskningsfrågor är följande:
1. Hur ser elevernas sömnvanor ut?
a. Vilken tid går eleverna och lägga sig under vardagar respektive veckoslut?
b. Vilken tid vaknar eleverna på vardagar respektive veckoslut?
c. Hur ofta upplever eleverna att de sover tillräckligt?
d. Finns det samband mellan upplevelsen av tillräcklig sömn och tiden eleverna
går och lägga sig?
2. Hur ser elevernas skärmtid ut under vardagar respektive veckoslut?
a. Hur många timmar per dag ser eleverna på TV, video eller DVD-film under
vardagar respektive veckoslut?
b. Hur många timmar per dag spelar eleverna på dator eller spelkonsol under
vardagar respektive veckoslut?
c. Hur många timmar per dag använder eleverna på hemuppgifter med digitala
hjälpmedel?
iii
d. Hur många timmar per dag är eleven aktiv på sociala medier i syfte att vara i kontakt
med andra, under vardagar respektive veckoslut? (Inkluderat e-post, textmeddelanden
och olika chattingtjänster)
3. Finns det samband mellan elevernas skärmtid och deras upplevelse av tillräcklig
sömn?
Resultaten i
undersökningen visar att eleverna går och lägger sig mellan 23.00 och 23.30 och stiger upp
mellan 07.00 och 07.30. Pojkarna både lägger sig och stiger upp signifikant senare än
flickorna. En fjärdedel av alla respondenter upplever att de sällan eller aldrig sover tillräckligt
medan 28 % upplever att de nästan alltid sover tillräckligt. Det förekom ett statistiskt
signifikant samband mellan tiden för läggdags och upplevelsen av tillräcklig sömn. Det
förekom även ett statistiskt signifikant samband mellan andelen TV-tittande och upplevd
tillräcklig sömn.
gymnasieelevers sömnvanor och skärmtid. Utöver detta vill jag ta reda på om det förekommer
ett statistiskt signifikant samband mellan den tid som eleverna går och lägger sig och deras
upplevelse av tillräcklig sömn, samt samband mellan elevernas skärmtid och deras upplevelse
av tillräcklig sömn. I de två första forskningsfrågorna undersöker jag skillnader mellan flickor
och pojkar samt skillnader mellan årskurs 1 och de äldre eleverna.
Mina forskningsfrågor är följande:
1. Hur ser elevernas sömnvanor ut?
a. Vilken tid går eleverna och lägga sig under vardagar respektive veckoslut?
b. Vilken tid vaknar eleverna på vardagar respektive veckoslut?
c. Hur ofta upplever eleverna att de sover tillräckligt?
d. Finns det samband mellan upplevelsen av tillräcklig sömn och tiden eleverna
går och lägga sig?
2. Hur ser elevernas skärmtid ut under vardagar respektive veckoslut?
a. Hur många timmar per dag ser eleverna på TV, video eller DVD-film under
vardagar respektive veckoslut?
b. Hur många timmar per dag spelar eleverna på dator eller spelkonsol under
vardagar respektive veckoslut?
c. Hur många timmar per dag använder eleverna på hemuppgifter med digitala
hjälpmedel?
iii
d. Hur många timmar per dag är eleven aktiv på sociala medier i syfte att vara i kontakt
med andra, under vardagar respektive veckoslut? (Inkluderat e-post, textmeddelanden
och olika chattingtjänster)
3. Finns det samband mellan elevernas skärmtid och deras upplevelse av tillräcklig
sömn?
Resultaten i
undersökningen visar att eleverna går och lägger sig mellan 23.00 och 23.30 och stiger upp
mellan 07.00 och 07.30. Pojkarna både lägger sig och stiger upp signifikant senare än
flickorna. En fjärdedel av alla respondenter upplever att de sällan eller aldrig sover tillräckligt
medan 28 % upplever att de nästan alltid sover tillräckligt. Det förekom ett statistiskt
signifikant samband mellan tiden för läggdags och upplevelsen av tillräcklig sömn. Det
förekom även ett statistiskt signifikant samband mellan andelen TV-tittande och upplevd
tillräcklig sömn.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]