Fokus på uttalsinlärningen med svenska som mål- och källspråk_Slutrapport
Kuronen, Mikko (2020-04)
Kuronen, Mikko
Svenska litteratursällskapet i Finland
04 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042220136
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042220136
Kuvaus
Slutrapport för projektet Fokus på uttalsinlärningen med svenska som
mål- och källspråk
mål- och källspråk
Tiivistelmä
Syftet med projektet var att öka den fonetiska kunskapen om andraspråksuttalet i projektspråken svenska,
finska, engelska och ryska samt att öka den didaktiska kunskapen om uttalsinlärning och uttalsundervisning i andraspråk i Finland och internationellt. Svenska var det viktigaste språket, och därmed låg tyngdpunkten av projektets undersökningar på svenska som andraspråk eller på svenskspråkiga talares inlärning av finska, engelska och ryska som andraspråk.
Svenska, finska, engelska och ryska valdes till projektspråk, eftersom de har en betydande roll i det
finländska samhället och är vanliga som andraspråk på olika utbildningsnivåer i Finland. Också
lingvistiskt bildar språken en intressant konstellation genom att de tillhör tre olika språkfamiljer och
skiljer sig en hel del från varandra prosodiskt (betoningsmönster (=rytm) och intonation) och
segmentellt (enskilda ljud: vokaler och konsonanter).
finska, engelska och ryska samt att öka den didaktiska kunskapen om uttalsinlärning och uttalsundervisning i andraspråk i Finland och internationellt. Svenska var det viktigaste språket, och därmed låg tyngdpunkten av projektets undersökningar på svenska som andraspråk eller på svenskspråkiga talares inlärning av finska, engelska och ryska som andraspråk.
Svenska, finska, engelska och ryska valdes till projektspråk, eftersom de har en betydande roll i det
finländska samhället och är vanliga som andraspråk på olika utbildningsnivåer i Finland. Också
lingvistiskt bildar språken en intressant konstellation genom att de tillhör tre olika språkfamiljer och
skiljer sig en hel del från varandra prosodiskt (betoningsmönster (=rytm) och intonation) och
segmentellt (enskilda ljud: vokaler och konsonanter).