Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Då man hörde att vårt tema var energi så tänkte alla neej” : En fallstudie om elevers erfarenheter av en helhetsskapande temamodul om energi

Söderlund, Max (2019)

 
Avaa tiedosto
soderlund_max.pdf (1.804Mt)
Lataukset: 


Söderlund, Max
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102534755
Tiivistelmä
Syftet med min avhandling är att undersöka hur eleverna som deltog i en helhetsskapande temamodul gällande energi såg sitt projekt från en fysik- och kemididaktisk synpunkt.

Mina forskningsfrågor är följande:
- Hur har eleverna uppfattat sitt eget lärande under en helhetsskapande modul kring temat energi?
- På vilket sätt har elevernas intresse till fysik och kemi förändrats under den helhetsskapande temamodulen?

Jag har undersökt vad eleverna tyckte om den helhetsskapande temamodulen de deltog i. Temamodulen var en del av ett mångårigt forskningsprojekt och temat var energi. Delmomenten var mycket mångsidiga och eleverna jobbade i grupper med mål att bättre förstå vad energi är. Eleverna fyllde i en enkät gällande temamodulen både före och efter och de frivilliga deltog i en fokusgruppintervju som transkriberades. Jag har i min forskning bekantat mig med dessa resultat och analyserat vad eleverna tyckte om detta helhetsskapande arbetssätt.
Resultaten tyder på att eleverna fick ett bättre intresse till fysik och kemi, att studiebesök uppskattades och ansågs lärorika och att eleverna själva ville påverka vad de lär sig. Trots det ansåg sig eleverna stressade under temamodulen, de ansåg att de inte har nytta av det de lärt sig och att de inte vill delta i liknande projekt i framtiden.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [432]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste