Lärarkompetensens och elevbelåtenhetens betydelse för val av studiemiljö inom den grundläggande musikundervisningen i Vasa
Ahonen, Pertti (2019)
Ahonen, Pertti
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111338003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111338003
Tiivistelmä
Undersökningen kartlägger hur kompetent och tillmötesgående läraren ter sig i elevens ögon samt vilka de möjliga styrkrafterna kunde tänkas vara som påverkar elevens belåten-het samt val av musikläroinrättning och även håller denne kvar där. Enkätundersökningen genomfördes under våren 2018 vid de åtta läroinrättningar som anordnar grundläggande musikundervisning i Vasa. Den kvantitativt genomförda undersökningen är upplagd uti-från elevens synvinkel. Det vetenskapliga målet är att förklara ifall nivån av musikpeda-gogens musikutbildning har ett betydande samband med att eleven motiveras och känner sig belåten med undervisningen. Huvudbegrepp är utbildning, pedagogiskt ledarskap, beredskap och resultat. Det explorativa beskrivandet utgör grunden för analysen. Teori-bildningen utgår från antagandet att eleven inte nämnvärt bekantar sig med läroinrätt-ningens undervisningsutbud och förlitar sig på att undervisningspersonalen är kompetent. Vidare antas att eleven inte känner till skillnaderna inom läroinrättningarnas profileringar och att pedagogerna antas ha personliga, dolda mål som styr deras undervisning.
Jag har ett intresse att utreda vad som styr elevens val av studieplats. Undersökningen söker svar på bl.a. huruvida musikpedagogens erhållna nivå av musikutbildning har något samband med elevens val av studieplats. Det är också av intresse att finna de orsaker som styr och fördelar elevflödet mellan de olika musikläroinrättningarna i Vasa. Vidare under-söks huruvida musikpedagogens nivå av musikutbildning och benägenhet till att uppträda påverkar elevens belåtenhet angående den erhållna musikundervisningen. Undersöknin-gen strävar även till att utreda huruvida musikpedagogen drivs av egna, dolda mål som formar pedagogiken enligt vad pedagogen själv är intresserad och vill lära ut.
Resultaten visar bl.a. att eleverna har en bra förhandsuppfattning om verksamhetsformen inom läroinrättningen redan innan studierna inleddes. Elevens val av läroinrättning påverkas av dess läge samt föräldrarnas vänkrets´ rekommendationer. Även åsikter hos syskon och vänner som studerar eller studerat vid läroinrättningen inverkar. Det hittas inga betydande samband mellan lärarens nivå av musikutbildning och elevens val av studieplats eller belåtenhet angående den erhållna undervisningen. Däremot förekommer en stark korrelation mellan belåtenheten och hur ofta läraren offentligt uppträder. Sakkunskapen, lärarens sakligt vänliga lynne och framför allt dennes förmåga att uppmärksamma elevens önskemål och behov kan således tolkas höra till de viktigaste sporrande faktorerna inom pedagogiken. Resultaten visar dock att läraren ofta verkar enligt egna, dolda mål som styr pedagogiken.
Jag har ett intresse att utreda vad som styr elevens val av studieplats. Undersökningen söker svar på bl.a. huruvida musikpedagogens erhållna nivå av musikutbildning har något samband med elevens val av studieplats. Det är också av intresse att finna de orsaker som styr och fördelar elevflödet mellan de olika musikläroinrättningarna i Vasa. Vidare under-söks huruvida musikpedagogens nivå av musikutbildning och benägenhet till att uppträda påverkar elevens belåtenhet angående den erhållna musikundervisningen. Undersöknin-gen strävar även till att utreda huruvida musikpedagogen drivs av egna, dolda mål som formar pedagogiken enligt vad pedagogen själv är intresserad och vill lära ut.
Resultaten visar bl.a. att eleverna har en bra förhandsuppfattning om verksamhetsformen inom läroinrättningen redan innan studierna inleddes. Elevens val av läroinrättning påverkas av dess läge samt föräldrarnas vänkrets´ rekommendationer. Även åsikter hos syskon och vänner som studerar eller studerat vid läroinrättningen inverkar. Det hittas inga betydande samband mellan lärarens nivå av musikutbildning och elevens val av studieplats eller belåtenhet angående den erhållna undervisningen. Däremot förekommer en stark korrelation mellan belåtenheten och hur ofta läraren offentligt uppträder. Sakkunskapen, lärarens sakligt vänliga lynne och framför allt dennes förmåga att uppmärksamma elevens önskemål och behov kan således tolkas höra till de viktigaste sporrande faktorerna inom pedagogiken. Resultaten visar dock att läraren ofta verkar enligt egna, dolda mål som styr pedagogiken.