Glidningar i bilderboken : Litteraturdidaktiska angreppssätt i lärarstudenters sekvensplaner kring temat flykt utgående från Systern från havet.
Nygård, Louise (2019)
Nygård, Louise
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833821
Tiivistelmä
Bilderboken har fått ett uppsving i dagens samhälle, både på forskningsfältet och i olika undervisningspraktiker. I avhandlingen undersöker jag vilka möjligheter bilderboken har som undervisningsmaterial för elever i årskurs 7–9. Undersökningen är tvådelad, där den första delen består av en närläsning av Ulf Stark och Stina Wirséns bilderbok Systern från havet (2015). Den andra delen utgör en granskning av litteraturstuderandes sekvensplaner. Genom att granska sekvensplaner som gjorts med temat flykt utgående från Ulf Stark och Stina Wirséns bilderbok Systern från havet undersöker jag också hur lärandet kommer till uttryck. Tack vare en prepositionsformulering identifierar jag om lärandet sker med, om, i eller genom litteraturen.
Avhandlingens teoretiska referensram är hämtad dels från det litteraturvetenskapliga fältet och dels från det didaktiska fältet. Beträffande det tidigare nämnda fältet är det främst teori kring kategorisering av bilderböcker som behandlas. Kategoriseringen baseras på hur texten och bilden i verket förhåller sig till varandra, det vill säga ikonotexten. Analysen av de olika typer av lärande bygger på prepositionsformuleringen gällande estetiska lärprocesser. Prepositionsformuleringen återfinns i flera ämnesdidaktiska fält men här diskuteras främst en modell som utgår från ämnet konst och media samt en modifiering som fokuserar på tecknade serier.
Det främsta resultatet från analysen av bilderboken Systern från havet är att verket glider mellan olika kategorier men helhetsmässigt är verket en expanderande eller förstärkande bilderbok. Modaliteterna text och bild väger växelvis något tyngre, men samverkar även till en livlig narration. De två kommunikationsformerna har olika syften där den verbala texten driver berättelsen framåt medan det visuella placerar läsaren i en kontext beträffande tid och rum.
Analyskapitlet om lärandet är indelat i fyra avsnitt, där varje avsnitt fokuserar på en preposition. De fyra prepositionerna är med, om, i och genom. Det främsta resultatet från analysen är att arbetet med litteratur och texter överlag ofta innebär glidningar mellan olika angreppssätt.
I den avslutande diskussionen öppnar avhandlingens resultat upp för ett förslag på en indelning som visar hur bilderböcker kan fungera som medium för lärande.
Avhandlingens teoretiska referensram är hämtad dels från det litteraturvetenskapliga fältet och dels från det didaktiska fältet. Beträffande det tidigare nämnda fältet är det främst teori kring kategorisering av bilderböcker som behandlas. Kategoriseringen baseras på hur texten och bilden i verket förhåller sig till varandra, det vill säga ikonotexten. Analysen av de olika typer av lärande bygger på prepositionsformuleringen gällande estetiska lärprocesser. Prepositionsformuleringen återfinns i flera ämnesdidaktiska fält men här diskuteras främst en modell som utgår från ämnet konst och media samt en modifiering som fokuserar på tecknade serier.
Det främsta resultatet från analysen av bilderboken Systern från havet är att verket glider mellan olika kategorier men helhetsmässigt är verket en expanderande eller förstärkande bilderbok. Modaliteterna text och bild väger växelvis något tyngre, men samverkar även till en livlig narration. De två kommunikationsformerna har olika syften där den verbala texten driver berättelsen framåt medan det visuella placerar läsaren i en kontext beträffande tid och rum.
Analyskapitlet om lärandet är indelat i fyra avsnitt, där varje avsnitt fokuserar på en preposition. De fyra prepositionerna är med, om, i och genom. Det främsta resultatet från analysen är att arbetet med litteratur och texter överlag ofta innebär glidningar mellan olika angreppssätt.
I den avslutande diskussionen öppnar avhandlingens resultat upp för ett förslag på en indelning som visar hur bilderböcker kan fungera som medium för lärande.