Finlands förvaltning av storskarven : En komparativ analys ur ett förvaltningsrättsligt perspektiv
Norrback, Markus (2019)
Norrback, Markus
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101633424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101633424
Tiivistelmä
Merimetso on lintu, joka herättää tunteita, koska sen läsnäolo voi aiheuttaa näkyviä muutoksia lähiympäristössä. Merimetso, kuten muutkin EU:n linnut, kuuluu EU:n lintudirektiivin piiriin, jonka mukaan se ei ole metsästyslaji ja on näin ollen suojeltu. Lintudirektiivin 9. artiklan mukaan suojelusäännöksiin voidaan hakea poikkeuslupaa esimerkiksi kaloille ja kalavesille koituvien vakavien vahinkojen estämiseksi.
Monet ovat arvostelleet Suomen merimetsokannan hallintaa byrokraattiseksi ja monimutkaiseksi. Tämän tutkielman päätavoitteena on kuvailla oikeudellisesta näkökulmasta, miten suomalainen hallinto on rakennettu ja miten sitä on kehitetty.
Tutkielmassa on tehty perusteellinen analyysi merimetsojen suojelua koskevasta oikeustilanteesta ja mahdollisuuksista hakea poikkeuslupia sekä EU-oikeudellisesta että Suomen näkökulmasta. Lisäksi poikkeuslupia koskevaa päätöksentekoa on tutkittu perusteellisesti analysoimalla päätöksiä, hallinnollisia ohjeita ja oikeuskäytäntöä.
Jotta voitaisiin muodostaa käsitys siitä, eroaako Suomen merimetsokannan hallinta muista EU-maista, sitä on verrattu perusteellisesti Tanskan ja Ruotsin tilanteisiin. Nämä maat on valittu sillä perusteella, että Tanskalla on Euroopan pisin kokemus merimetsojen hallinnasta, kun taas Suomen ja Ruotsin hallintokulttuurissa ja lainsäädännössä on paljon samaa.
Suomen hallinnon analyysin sekä Ruotsin ja Tanskan tilanteiden vertailevan analyysin perusteella voidaan päätellä, että hallinnossa on suuria eroja kolmen maan välillä. Lintudirektiivi on pantu täytäntöön eri tavoin kansallisissa lainsäädännöissä. Tämä puolestaan on johtanut oikeuskäytännön kehittymiseen eri suuntiin Ruotsissa ja Suomessa (joissa sovelletaan yleistä valitusoikeutta). Suomessa voidaan myös havaita rajoittavampaa tulkintaa, kun kansallinen lainsäädäntö ja hallintokulttuuri ovat olleet useammin päätöksenteon perustana unionin oikeuden kustannuksella. Lisäksi pitkät käsittelyajat ja monimutkaiset päätökset ovat Suomen hallinnolle ominaisia. Tutkielman johtopäätös on, että Suomen pitäisi laatia merimetson hallintasuunnitelma Ruotsin ja Tanskan tapaan siten, että sitä voidaan käyttää päätöksenteon perustana. Lisäksi on syytä tarkistaa Suomen lainsäädäntöä ja pohtia, pitäisikö poikkeuslupaperusteet siirtää luonnonsuojelulainsäädännöstä metsästyslainsäädäntöön, kuten Ruotsissa ja Tanskassa on tehty.
Monet ovat arvostelleet Suomen merimetsokannan hallintaa byrokraattiseksi ja monimutkaiseksi. Tämän tutkielman päätavoitteena on kuvailla oikeudellisesta näkökulmasta, miten suomalainen hallinto on rakennettu ja miten sitä on kehitetty.
Tutkielmassa on tehty perusteellinen analyysi merimetsojen suojelua koskevasta oikeustilanteesta ja mahdollisuuksista hakea poikkeuslupia sekä EU-oikeudellisesta että Suomen näkökulmasta. Lisäksi poikkeuslupia koskevaa päätöksentekoa on tutkittu perusteellisesti analysoimalla päätöksiä, hallinnollisia ohjeita ja oikeuskäytäntöä.
Jotta voitaisiin muodostaa käsitys siitä, eroaako Suomen merimetsokannan hallinta muista EU-maista, sitä on verrattu perusteellisesti Tanskan ja Ruotsin tilanteisiin. Nämä maat on valittu sillä perusteella, että Tanskalla on Euroopan pisin kokemus merimetsojen hallinnasta, kun taas Suomen ja Ruotsin hallintokulttuurissa ja lainsäädännössä on paljon samaa.
Suomen hallinnon analyysin sekä Ruotsin ja Tanskan tilanteiden vertailevan analyysin perusteella voidaan päätellä, että hallinnossa on suuria eroja kolmen maan välillä. Lintudirektiivi on pantu täytäntöön eri tavoin kansallisissa lainsäädännöissä. Tämä puolestaan on johtanut oikeuskäytännön kehittymiseen eri suuntiin Ruotsissa ja Suomessa (joissa sovelletaan yleistä valitusoikeutta). Suomessa voidaan myös havaita rajoittavampaa tulkintaa, kun kansallinen lainsäädäntö ja hallintokulttuuri ovat olleet useammin päätöksenteon perustana unionin oikeuden kustannuksella. Lisäksi pitkät käsittelyajat ja monimutkaiset päätökset ovat Suomen hallinnolle ominaisia. Tutkielman johtopäätös on, että Suomen pitäisi laatia merimetson hallintasuunnitelma Ruotsin ja Tanskan tapaan siten, että sitä voidaan käyttää päätöksenteon perustana. Lisäksi on syytä tarkistaa Suomen lainsäädäntöä ja pohtia, pitäisikö poikkeuslupaperusteet siirtää luonnonsuojelulainsäädännöstä metsästyslainsäädäntöön, kuten Ruotsissa ja Tanskassa on tehty.
Kokoelmat
- 513 Oikeustiede [128]