Delaktighetens betydelse inom en arbetskultur : En etnografisk studie om ledarskapets inverkan på kollektiva lärprocesser
Donner, Patricia (2019)
Donner, Patricia
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118101
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att utforska ett ledarskap som främjar kollektivt lärande i en arbetskultur. Genom studien vill jag svara på följande två forskningsfrågor:
1. Hur skapar ledaren förutsättningar för kollektiva lärprocesser i organisationen?
2. Hur upprätthåller ledaren kollektiva lärprocesser i organisationen?
Avhandlingens studie genomförs med etnografin som forskningsansats i enlighet med kvalitativa etnografiska forskningsmetoder. Datamaterialet består av tio deltagande observationer i en del av en organisation som arbetar med fritt bildningsarbete i Finland, en individuell intervju med en förman i organisationen och två gruppintervjuer med sammanlagt sju av tolv medlemmar i förmannens arbetsgrupp.
Studiens resultat lyfter fram tre handlingsmönster hos ledaren som alla visar på delaktigetens betydelse för att främja kollektiva lärprocesser. Genom det första handlingsmönstret skapar ledaren förutsättningar genom att uppmärksamma och visa omsorg för arbetsgruppens medlemmar. Uppmärksamheten och omsorgen resulterar i att arbetsgruppen vill dela med sig av sin kunskap till andra i organisationen. Genom det andra och det tredje handlingsmönstret upprätthåller ledaren kollektiva lärprocesser genom att bevara låga trösklar och höga tak samt genom att forcera barriärer. Genom att bevara låga trösklar och höga tak uppmuntras arbetsgruppen att våga prova nya saker och att öppet prata om misslyckanden. När ledaren forcerar barriärer ligger fokus på flexibilitet, öppenhet, observans och nytänkande för att ge arbetsgruppen tid för reflektion och möjlighet att delta i verksamhet för att inhämta ny kunskap.
1. Hur skapar ledaren förutsättningar för kollektiva lärprocesser i organisationen?
2. Hur upprätthåller ledaren kollektiva lärprocesser i organisationen?
Avhandlingens studie genomförs med etnografin som forskningsansats i enlighet med kvalitativa etnografiska forskningsmetoder. Datamaterialet består av tio deltagande observationer i en del av en organisation som arbetar med fritt bildningsarbete i Finland, en individuell intervju med en förman i organisationen och två gruppintervjuer med sammanlagt sju av tolv medlemmar i förmannens arbetsgrupp.
Studiens resultat lyfter fram tre handlingsmönster hos ledaren som alla visar på delaktigetens betydelse för att främja kollektiva lärprocesser. Genom det första handlingsmönstret skapar ledaren förutsättningar genom att uppmärksamma och visa omsorg för arbetsgruppens medlemmar. Uppmärksamheten och omsorgen resulterar i att arbetsgruppen vill dela med sig av sin kunskap till andra i organisationen. Genom det andra och det tredje handlingsmönstret upprätthåller ledaren kollektiva lärprocesser genom att bevara låga trösklar och höga tak samt genom att forcera barriärer. Genom att bevara låga trösklar och höga tak uppmuntras arbetsgruppen att våga prova nya saker och att öppet prata om misslyckanden. När ledaren forcerar barriärer ligger fokus på flexibilitet, öppenhet, observans och nytänkande för att ge arbetsgruppen tid för reflektion och möjlighet att delta i verksamhet för att inhämta ny kunskap.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]