Etikundervisning som förändrar : Konfirmandundervisningens potential som formativ praxis
Edman, Jakob (2019)
Edman, Jakob
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040311029
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040311029
Tiivistelmä
Denna avhandling undersöker hur etikundervisningen i konfirmandarbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland kan förstås som formativ praxis. Forskningsfrågorna som avhandlingen svarar på är vilken syn på etikundervisning som präglar konfirmandplanen Ett stort under, om det finns en relation mellan etikundervisningens innehåll och kristen praxis i planen, samt vilken sorts människosyn och inlärningssyn som behövs för att en vision om etikundervisning som livslångt lärande ska kunna tas på allvar.
I analysen av konfirmandplanen finner jag formuleringar som stöder tanken om att etikundervisningen ska kunna leda till en verklig förändring i konfirmandernas liv och att denna process av att växa i tro och kärlek ska kunna fortsätta hela livet. Samtidigt finns det brister i konfirmandplanens tillvägagångssätt när det kommer till förverkligandet av visionen. Med hjälp av James K. A. Smith och Sarah Coakley visar jag hur en syn på etikundervisning som formativ praxis kan stöda konfirmandplanens vision. Utgående från en förståelse av människan som en begärande varelse blir undervisningen mål att konfirmandernas begär ska riktas rätt i förhållande till Gud. Det här är en process som fortsätter hela livet och i denna process har kristen praxis, som exempelvis gudstjänstliv och bön, en avgörande roll. Samtidigt är det Guds Ande som åstadkommer förändringen i konfirmandernas liv.
I avhandlingen visar jag också hur visionen om etikundervisning som formativ praxis konkret kan tillämpas i konfirmandarbetet. Med hjälp av Smith, Coakley och konfirmandplanen ger jag exempel på hur etikundervisning med en strategi för formning kan se ut.
I analysen av konfirmandplanen finner jag formuleringar som stöder tanken om att etikundervisningen ska kunna leda till en verklig förändring i konfirmandernas liv och att denna process av att växa i tro och kärlek ska kunna fortsätta hela livet. Samtidigt finns det brister i konfirmandplanens tillvägagångssätt när det kommer till förverkligandet av visionen. Med hjälp av James K. A. Smith och Sarah Coakley visar jag hur en syn på etikundervisning som formativ praxis kan stöda konfirmandplanens vision. Utgående från en förståelse av människan som en begärande varelse blir undervisningen mål att konfirmandernas begär ska riktas rätt i förhållande till Gud. Det här är en process som fortsätter hela livet och i denna process har kristen praxis, som exempelvis gudstjänstliv och bön, en avgörande roll. Samtidigt är det Guds Ande som åstadkommer förändringen i konfirmandernas liv.
I avhandlingen visar jag också hur visionen om etikundervisning som formativ praxis konkret kan tillämpas i konfirmandarbetet. Med hjälp av Smith, Coakley och konfirmandplanen ger jag exempel på hur etikundervisning med en strategi för formning kan se ut.
Kokoelmat
- 614 Teologia [56]