Hälsofrämjande slöjd : ”För mig är det nog, kanske inte för alla”
Forsblom, Christoffer; Riiki, Janne (2019)
Forsblom, Christoffer
Riiki, Janne
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902054128
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902054128
Tiivistelmä
Referat
Många studerande kan ha känt stress under studietiden. Studiens syfte är att ta reda på hur studerande kan använda slöjd för att uppnå god hälsa och undvika stress. Resultatet av denna studie kan vara till nytta för studerande och slöjdlärare för att se vilka välmående- och stressfaktorer som studerande kan uppleva i slöjd för att bidra till ett välmående samhälle.
Forskningsfrågorna för denna studie är:
• Vilka välmående- och stressfaktorer upplever studerande i slöjd?
• Hur kan stress enligt studerande förhindras inom slöjd?
I studien användes kvalitativa intervjuer bland utvalda studerande vid Åbo Akademi i Vasa för att se vilka välmående- samt stressfaktorer som de har upplevt i slöjd. De utvalda informanterna var sex stycken till antalet och de har alla någon gång slöjdat. Intervjuerna har blivit inspelade och analyserade.
Resultatet visar att studerande kan känna välmående i slöjd, men också att studerande kan uppleva stress i slöjd. Detta kan bero på att studerande sällan har möjligheten att ta sig tid att slöjda eftersom de ofta behöver fokusera på till exempel andra studier eller annat arbete. En förutsättning för att studerande ska kunna känna välmående i slöjd är att både primära och sekundära behov är uppfyllda (jfr Tamm, 2002). Om den studerande känner att kraven är mycket högre än resurserna kan negativ stress uppstå (jfr Burman, 2017). Vid stress aktiveras kroppen för att gå på högvarv för att kunna prestera bättre. Gör kroppen det under för lång tid ökar risken för utbrändhet (Ellneby, 2016).
Många studerande kan ha känt stress under studietiden. Studiens syfte är att ta reda på hur studerande kan använda slöjd för att uppnå god hälsa och undvika stress. Resultatet av denna studie kan vara till nytta för studerande och slöjdlärare för att se vilka välmående- och stressfaktorer som studerande kan uppleva i slöjd för att bidra till ett välmående samhälle.
Forskningsfrågorna för denna studie är:
• Vilka välmående- och stressfaktorer upplever studerande i slöjd?
• Hur kan stress enligt studerande förhindras inom slöjd?
I studien användes kvalitativa intervjuer bland utvalda studerande vid Åbo Akademi i Vasa för att se vilka välmående- samt stressfaktorer som de har upplevt i slöjd. De utvalda informanterna var sex stycken till antalet och de har alla någon gång slöjdat. Intervjuerna har blivit inspelade och analyserade.
Resultatet visar att studerande kan känna välmående i slöjd, men också att studerande kan uppleva stress i slöjd. Detta kan bero på att studerande sällan har möjligheten att ta sig tid att slöjda eftersom de ofta behöver fokusera på till exempel andra studier eller annat arbete. En förutsättning för att studerande ska kunna känna välmående i slöjd är att både primära och sekundära behov är uppfyllda (jfr Tamm, 2002). Om den studerande känner att kraven är mycket högre än resurserna kan negativ stress uppstå (jfr Burman, 2017). Vid stress aktiveras kroppen för att gå på högvarv för att kunna prestera bättre. Gör kroppen det under för lång tid ökar risken för utbrändhet (Ellneby, 2016).
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]