Elevers erfarenheter av ett ämnesintegrerat projekt med temat energi : ”För att förstå det, så behöver man ha kunskaper i lite allt”
Hällund, Thomas (2018)
Hällund, Thomas
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121250625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121250625
Tiivistelmä
I detta arbete undersöker jag helhetsskapande undervisning utifrån elevers synvinkel. Avhandlingen undersöker elevernas motivation till ett ämnesintegrerat arbetssätt inom de naturvetenskapliga ämnena fysik, kemi och biologi samt matematiken.
Eleverna som har studerats har tagit del av ett ämnesintegrerat projekt kring temat energi i årskurs 9. Arbetet fokuserar på hurdan syn eleverna har på arbetssätten och deras upplevelser av ämnesintegrerat lärande. Projektet har pågått under sju veckor, med tre timmar per vecka vårterminen 2017. Mina forskningsfrågor är:
- Hur erfar elever ett ämnesintegrerat undervisningssätt?
- Vilken är elevernas syn på projektets olika arbetssätt?
Elever i en årskurs 9 har deltagit i ett energiprojekt under vårterminen 2017. Projektets huvudsakliga syfte var att arbeta integrerat och kombinera kunskaper och färdigheter från olika kunskapsområden. Materialet har samlats in genom en för- och efterenkät, gruppintervjuer och iakttagelser under projektets gång. Eftersom många elever var villiga att ställa upp på en intervju sållades eleverna av en av de lärarna som ledde projektet. Alla elever i hela årskursen deltog i enkäterna.
Samtliga intervjuer transkriberades i sin helhet för att säkerställa en helhetsbild av intervjuerna. Urvalet skedde genom en tematisk dataanalys där kommentarerna delades in i olika koder för analysen. De två huvudsakliga koderna handlade om elevernas upplevelser av ett integrerat arbetssätt och elevernas syn på projektets olika moment. Eleverna såg projektets mångsidighets som en styrka men en svaghet var till exempel den stress de upplevde under projektets gång. Studiebesöken i projektet var mycket givande enligt respondenterna i gruppintervjuerna, men inte för alla deltagare. Några elever sökte mer utmaning under momenten, till exempel arbetsuppgifter att arbeta med under studiebesöken eller uppgifter efter själva besöket.
Resultatet visar på en positiv inställning till att arbeta ämnesintegrerat i projekt ifall det görs på rätt sätt. Eleverna ansåg att mångsidigheten är en styrka. Det viktiga som respondenterna uttrycker är att alla projektets delar bör ha tillräckligt med tid. Ifall problemområdet eller fokus för projektet är vardagsförankrat motiverar det eleverna mera än ifall det inte är det. Många av projektets arbetsmoment ansågs som givande eftersom de var mer vardagsanknutna. Praktiska element, såsom studiebesök som tar eleven utanför skolan intresserade eleverna. Många av de intervjuade eleverna kunde tänka sig att arbeta med liknande projekt i framtiden, men inte flera projekt på samma gång eller efter varandra. Några av de elever som intervjuades visade att de hade kunskap om varför de lär sig genom ämnesintegrering och vad läroplanen säger om detta.
Eleverna som har studerats har tagit del av ett ämnesintegrerat projekt kring temat energi i årskurs 9. Arbetet fokuserar på hurdan syn eleverna har på arbetssätten och deras upplevelser av ämnesintegrerat lärande. Projektet har pågått under sju veckor, med tre timmar per vecka vårterminen 2017. Mina forskningsfrågor är:
- Hur erfar elever ett ämnesintegrerat undervisningssätt?
- Vilken är elevernas syn på projektets olika arbetssätt?
Elever i en årskurs 9 har deltagit i ett energiprojekt under vårterminen 2017. Projektets huvudsakliga syfte var att arbeta integrerat och kombinera kunskaper och färdigheter från olika kunskapsområden. Materialet har samlats in genom en för- och efterenkät, gruppintervjuer och iakttagelser under projektets gång. Eftersom många elever var villiga att ställa upp på en intervju sållades eleverna av en av de lärarna som ledde projektet. Alla elever i hela årskursen deltog i enkäterna.
Samtliga intervjuer transkriberades i sin helhet för att säkerställa en helhetsbild av intervjuerna. Urvalet skedde genom en tematisk dataanalys där kommentarerna delades in i olika koder för analysen. De två huvudsakliga koderna handlade om elevernas upplevelser av ett integrerat arbetssätt och elevernas syn på projektets olika moment. Eleverna såg projektets mångsidighets som en styrka men en svaghet var till exempel den stress de upplevde under projektets gång. Studiebesöken i projektet var mycket givande enligt respondenterna i gruppintervjuerna, men inte för alla deltagare. Några elever sökte mer utmaning under momenten, till exempel arbetsuppgifter att arbeta med under studiebesöken eller uppgifter efter själva besöket.
Resultatet visar på en positiv inställning till att arbeta ämnesintegrerat i projekt ifall det görs på rätt sätt. Eleverna ansåg att mångsidigheten är en styrka. Det viktiga som respondenterna uttrycker är att alla projektets delar bör ha tillräckligt med tid. Ifall problemområdet eller fokus för projektet är vardagsförankrat motiverar det eleverna mera än ifall det inte är det. Många av projektets arbetsmoment ansågs som givande eftersom de var mer vardagsanknutna. Praktiska element, såsom studiebesök som tar eleven utanför skolan intresserade eleverna. Många av de intervjuade eleverna kunde tänka sig att arbeta med liknande projekt i framtiden, men inte flera projekt på samma gång eller efter varandra. Några av de elever som intervjuades visade att de hade kunskap om varför de lär sig genom ämnesintegrering och vad läroplanen säger om detta.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [432]