Allmänbildande gymnasieslöjd i Finland : En textanalys av slöjdämnets beskrivningar i gymnasiers lokala läroplaner
Mäkiniemi, Heidi (2018)
Mäkiniemi, Heidi
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121150510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121150510
Tiivistelmä
Avhandlingen fokuserar på gymnasieslöjd som saknar en nationell beskrivning på ämnets uppdrag i läroplansgrunderna. I undersökningen granskades gymnasiers lokala läroplaner med syftet att ta reda på hur slöjd som ett allmänbildande gymnasieämne beskrivs i dem. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur beskrivs läroämnet slöjd i gymnasiers lokala läroplaner i förhållande till ämnets traditionella indelning i slöjdarter?
2. Hur skildras slöjdens uppdrag som allmänbildande läroämne i gymnasiers lokala läroplaner?
3. Hurdana strukturella skillnader och likheter finns det mellan beskrivningarna av läroämnet slöjd bland olika gymnasier?
Undersökningens material omfattar 19 lokala läroplaner från daggymnasier som erbjuder möjlighet att avlägga studier i slöjd. Läroplanerna analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys både i en teoribaserad och i en teoristyrd form. Utöver innehållsanalysen har resultatet kompletterats med en strukturell analys av texterna.
Enligt undersökningens resultat förmedlar läroplanerna en bild av ett slöjdämne med två slöjdarter och texterna uttrycker inte en tydlig mångmateriell fusionssyn. Fyra läroplaner innehåller kurser som inte är slöjdartsspecifika men kursernas innehåll kan kopplas till gymnasiernas särskilda utbildningsuppgift antingen i bildkonst och design eller i steinerpedagogik. I gymnasieslöjdens beskrivningar kan på basis av resultatet identifieras både substansspecifika kunskaper och olika färdigheter som tillhör ämnets allmänbildande uppdrag. Färdigheterna som framkommer i materialet kan grupperas i sociala färdigheter, inlärningsfärdigheter och bestämda övriga kompetenser. Utöver dessa förmedlar läroplanernas beskrivningar fokus på olika värderingar och personlighetens delområden. En mångfacetterad bild av de olika färdigheterna är väsentlig för utvecklingen av en högre reflektionsnivå hos de studerande, ett mål som har identifierats för gymnasieslöjden i tidigare forskning.
Strukturellt varierar läroplanerna i förhållande till vilka följande fyra beståndsdelar tillhör slöjdens beskrivning: 1) ämnets rubricering, 2) en allmän beskrivning av läroämnets uppdrag, 3) en kurslista med kursbeskrivningar samt 4) läroplanens avsnitt om gymnasiediplom. Den strukturella variationen pekar mot variation i ämnets status gymnasier emellan. Läroplanen från ett gymnasium med särskild utbildningsuppgift i bildkonst och design visade sig innehålla en mer omfattande beskrivning av slöjdämnet jämfört med andra läroplaner.
1. Hur beskrivs läroämnet slöjd i gymnasiers lokala läroplaner i förhållande till ämnets traditionella indelning i slöjdarter?
2. Hur skildras slöjdens uppdrag som allmänbildande läroämne i gymnasiers lokala läroplaner?
3. Hurdana strukturella skillnader och likheter finns det mellan beskrivningarna av läroämnet slöjd bland olika gymnasier?
Undersökningens material omfattar 19 lokala läroplaner från daggymnasier som erbjuder möjlighet att avlägga studier i slöjd. Läroplanerna analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys både i en teoribaserad och i en teoristyrd form. Utöver innehållsanalysen har resultatet kompletterats med en strukturell analys av texterna.
Enligt undersökningens resultat förmedlar läroplanerna en bild av ett slöjdämne med två slöjdarter och texterna uttrycker inte en tydlig mångmateriell fusionssyn. Fyra läroplaner innehåller kurser som inte är slöjdartsspecifika men kursernas innehåll kan kopplas till gymnasiernas särskilda utbildningsuppgift antingen i bildkonst och design eller i steinerpedagogik. I gymnasieslöjdens beskrivningar kan på basis av resultatet identifieras både substansspecifika kunskaper och olika färdigheter som tillhör ämnets allmänbildande uppdrag. Färdigheterna som framkommer i materialet kan grupperas i sociala färdigheter, inlärningsfärdigheter och bestämda övriga kompetenser. Utöver dessa förmedlar läroplanernas beskrivningar fokus på olika värderingar och personlighetens delområden. En mångfacetterad bild av de olika färdigheterna är väsentlig för utvecklingen av en högre reflektionsnivå hos de studerande, ett mål som har identifierats för gymnasieslöjden i tidigare forskning.
Strukturellt varierar läroplanerna i förhållande till vilka följande fyra beståndsdelar tillhör slöjdens beskrivning: 1) ämnets rubricering, 2) en allmän beskrivning av läroämnets uppdrag, 3) en kurslista med kursbeskrivningar samt 4) läroplanens avsnitt om gymnasiediplom. Den strukturella variationen pekar mot variation i ämnets status gymnasier emellan. Läroplanen från ett gymnasium med särskild utbildningsuppgift i bildkonst och design visade sig innehålla en mer omfattande beskrivning av slöjdämnet jämfört med andra läroplaner.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]