Reflections on feminist post-humanist theory : a Wittgensteinian perspective
Peltonen, Salla (2018)
Peltonen, Salla
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750053
Tiivistelmä
Svensk sammanfattning
Denna pro gradu avhandling diskuterar frågor som är centrala inom den feministiska
posthumanistiska teorin. Detta teoriintensiva forskningsfält karakteriseras av ett
kritiskt förhållningssätt till humanismens arv som en kulturell, politisk, filosofisk
och akademisk tanketradition. I denna avhandling granskar jag hur frågan om det
mänskliga och distinktionen människa/djur förstås inom feministisk posthumanistisk
teori och analyserar dessa med hjälp av Ludvig Wittgensteins språkfilosofiska
iakttagelser. Jag diskuterar fyra exempel ur den samtida feministiska teorin: 1) Judith
Butlers teoretisering kring det mänskliga i boken Undoing Gender (2004), 2) Karen
Barads vidareutveckling av det för Butler centrala begreppet performativitet i
artikeln “Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter
Comes to Matter” (2003), 3) Mel Y. Chens bok Animacies: Biopolitics, Racial
Mattering and Queer Affect (2012) i vilken Chen argumenterar för existensen av en
kulturell hierarkisering baserad på grader av livlighet, samt 4) Patricia MacCormacks
bok Posthumanist Ethics: Embodiment and Cultural Theory (2012) där hon talar för
en abolitionistisk ståndpunkt gällande våra relationer till djur.
Alla dessa exempel tar på ett sätt eller annat upp frågan om hur det mänskliga och
det omänskliga eller det icke mänskliga begripliggörs och ges mening i vår kultur.
Butler, Barad, Chen och MacCormack är alla tänkare inom den feministiska
teoribildningen som är starkt influerade av den poststrukturalistiska
tanketraditionens filosofer. Den posthumanistiska ansatsen till att decentrera det
humanistiska subjektet, att visa på en kontinuitet mellan vetenskapernas
självförståelse, praktiker och politiska och etiska frågor är en välkommen utveckling
inom humanvetenskaperna och framför allt ansatserna till att utveckla allt mera
tvärdisciplinära forskningsprojekt bör ses som fruktbara. Det är likaså välkommet att
man börjat uppmärksammat det icke-mänskligas roll i en posthumanistisk anda. Det
finns ändå skäl att fråga vad det är som står på spel i dessa diskussioner och
förskjutningar i debatter. I avhandlingen ställer jag därför frågan vad det är som
posthumanismen tillför. Är det något annat än ett perspektivskifte, och i så fall vad?
Vad innebär detta perspektivskifte för den feministiska teorin och filosofin och vad
innebär det för en kritisk politisk filosofi?
Avhandlingen diskuterar därmed den feministiska posthumanistiska teorins politiska
och kritiska ansatser och även hur vi skall förstå de moraliska dimensionerna av den
feministiska posthumanismen. Avhandlingens sista kapitel diskuterar ett exempel ur
den svenska filosofen Pär Segerdals forskning, där han möter en apa i ett
laboratorium där forskare bedriver ett projekt om språkinlärning hos apor. Segerdahl
beskriver hur han blir tillrättavisad av en apa då han bryter mot de anvisningar han
fått av en av skötarna, och hur denna erfarenhet av mötet med apan kommer att
upplösa vissa filosofiska ”bilder” som har präglat hans tänkande. Jag diskuterar detta
exempel för att belysa ett kontrasterande filosofiskt förståelsesätt av ”det mänskliga”
och distinktionen ”djur/människa” som utmanar många av den posthumanistiska
feministiska teorins invanda tankemönster.
Den feministiska posthumanistiska teorin har särskilt kommit att beteckna ett
nyväckt intresse för ”tillblivandets processer” och ”materiellt-semiotiska”
förhållningssätt till de fenomen som studeras. Posthumanism betyder i detta
sammanhang en betoning av ontologiska frågor, inte att förväxla med materialism i
en marxistisk vokabulär. Denna vändning mot det ontologiska bör förstås som en
reaktion mot tidigare rådande paradigm inom humaniora och kulturforskningen
överlag, som primärt diskuterat kulturella fenomen som en fråga om språk och
betydelser. Ansatserna har framförallt varit att historisera olika frågor och fenomen
(till exempel kön, sexualitet, emotioner) som en effekt av språk, betydelsesystem och
diskursteorier. Denna ”språkliga vändning” influerad av tänkare som Jacques
Derrida och Michel Foucault synliggjorde kopplingar mellan makt och kunskap, och
kom därmed (enligt kritikerna) att utesluta frågor om sakers natur, materialitet, kort
sagt: verkligheten och konkreta förhållanden.
Posthumanismen kunde karakteriseras som en vidareutveckling av den tanketradition
som skapats av den kritiska teorin och feministisk, postkolonial och
poststrukturalistisk forskning, vilket även är det intellektuella arv som den
akademiska feminismen på sätt eller annat förhåller sig till. Den röda tråden utgörs
av att man vill politisera den akademiska forskningen, vilket aktualiserar frågan om relationen mellan teori och politik och i synnerhet hur man tänker sig att ett
teoretiskt tänkande kan förändra våra förhållningssätt till världen. En central aspekt
av posthumanistiska angreppssätt är att inte a priori anta eller skapa motsatser mellan
natur och kultur, människa och djur och så vidare. Fokus är på uppluckringen av hierarkiska dikotomier, skillnadstänkande (man/kvinna, subjekt/ objekt, människa/djur, natur/kultur) och ett ifrågasättande av människan som ett självklart centrum för vetande, kunnande och för världen i allmänhet. Detta tankesätt präglar även Karen Barads, Judith Butlers, Mel Y Chens och Patricia MacCormacks tänkande, i vilka de beskriver hur saker och ting blir till genom både språkliga, historiska, lokala och globala maktrelationer men också genom specifika biologiska och materiella villkor. Den första delen av avhandlingen introducerar och beskriver den filosofiska och idéhistoriska bakgrunden till posthumanismens centrala teoretiska anspråk. Därefter introducerar jag de centrala aspekterna av Ludvig Wittgensteins filosofi som diskuteras i avhandlingen. Dessa berör framförallt hans kritik av filosofers tendenser till generaliserande förklaringar och tendensen till att förakta det han kallar de enskilda fallen. Jag diskuterar även hur han beskriver filosofer som varande ”fångna av bilder” och hur det filosofiska arbetet måste utgå ifrån att se efter och granska hur vi de facto använder språket. I relation till Wittgensteins filosofi och inspirerad av hans kritiska anmärkningar, använder jag uttrycket epistemiska vanor (”epistemic habits”) för att synliggöra hur de tänkare jag diskuterar på olika sätt fastnat i ”bilder” som håller dem fångna i vissa tankesätt. Dessa är framförallt olika förståelser av hur språket fungerar, hur språkanvändning alltid ses som en fråga om ett skillnadskapande och hierarkisering av betydelser. I denna del av diskussionen tar jag upp hur de olika tänkarna förstår språk, mening, politik och etik. Judith Butler skriver t.ex. att det mänskliga alltid bestäms utifrån dess historiska bestämning, hur begreppet människa alltid handlar om normer och maktrelationer. Samtidigt påstår hon att begreppets framtid är ”öppen” och att dess betydelser inte är på förhand givna. Med hänvisning till den teoritradition som Butlers tänkande utgår ifrån, som diskuteras i del två, visar jag hur Butler är fångad i en bild av språket influerad av Jacques Derrida och en maktförståelse influerad av Michel Foucault.Jag visar på en spänning och paradox i Butlers tänkande och hur frågan om att språk alltid handlar om makt genomsyrar hennes tänkande.
I min diskussion av Karen Barads vidareutveckling av Butlers tänkande, visar jag
hur Barad, trots sin kritik av Butler även hon är fångad i samma bild av språket som
skillnadskapande och hierarkiserande. Även Barad hävdar att det mänskliga och det
icke-mänskliga alltid görs begripligt igenom en skillnad som är hierarkisk. Samtidigt
vill Barad också hävda att det finns en öppenhet i språket. Hos Butler och Barad är
alltså slutsatsen den att mening skapas för att vi kan göra kontraster (skillnad ses
som orsaken till mening), dessa kontraster är alltid en effekt av makt, betydelser och
språklig mening är alltid ”öppet” och därmed aldrig ”låst”. Jag kritiserar denna bild
och dessa slutsatser för att bestå i ett missförstånd av vad språklig mening handlar
om, igenom att påpeka att det blir obegripligt hur ett kritisk tänkande eller en kritisk
filosofi överhuvudtaget är möjligt, om inte vi kan göra en skillnad mellan språkliga
uttryck som inte är en följd av makt, och dessa som är det.
I det tredje kapitlet diskuterar jag Mel Y Chens teoretisering kring hur grader av
levande och icke levande visar sig i vår kultur. Chen diskuterar bl.a. frågor om
vardagsspråket och ger exempel som ”jag vill inte vara en grönsak”, ”jag vill inte
vara en sten”, ”att bli behandlad som en hund”. Dessa är alla exempel på en
hierarkisering mellan dött (stenar) och levande (människor och djur). Inom denna
skala finns det gradskillnader menar Chen, som bland annat påstår att meningen ”jag
vill inte vara en sten” är obegriplig eller ambivalent eftersom den i lingvistiken ges
en asterisk för att markera obegriplighet. Vad Chen förbiser, och som jag påpekar i
avhandlingen med hänvisning till Wittgensteins språkfilosofi, är att denna sats kan
vara fullt begriplig då vi ser på den och dess användning i ett mänskligt liv. Vi kan
tänka oss ett barn som talar med sina föräldrar om vilka roller som finns för ett
teaterstycke som skall spelas under skolans julfest, och att barnet säger ”jag vill inte
vara en sten” som ett uttryck för en önskan om att få spela en annan roll i pjäsen.
Ytterligare diskuterar jag Chens kritik av J.L. Austins användning av ord apa i hans
filosofiska verk där han diskuterar språkets performativa aspekter. Chen påstår att
Austins val av ordet apa är ett uttryck för en kolonialistisk och rasistisk maktordning
och att detta visar på den rasism som ligger till grund för den kritiska teori som
utvecklats i diskussioner kring performativitet. Jag ifrågasätter Chens anspråk och drar slutsatsen att det enbart är begripligt att konstatera att användningen av ord som
apa är problematiskt för att det har rasistiska undertoner, om vi redan på förhand har
bestämt oss att varje fall och användning av ordet apa är problematiskt p.g.a. dess
rasistiska undertoner. Jag lyfter fram att vi måste kunna dra en skillnad mellan icke
rasistiska och rasistiska användningar för att överhuvudtaget kunna bedriva en
kritisk filosofi, visa på politiska betydelser av språkanvändning och moraliska
dimensioner av våra delade liv med varandra.
I det fjärde kapitlet diskuterar jag hur bilden om språk och makt som varande
skillnadskapande dras till sin spets hos Patricia MacCormack då hon i sin bok
Posthumanist Ethics: Embodiment and Cultural Theory (2012) hävdar att vi bör ge
upp tanken på att överhuvudtaget filosofera om djur. Jag visar i min diskussion att
hennes kritiska tankesätt är förankrad i en förvirrad bild av språket och en förvirrad
bild av vad det innebär att vi lever liv i vilka djur ingår. MacCormack är ett exempel
på hur den epistemiska vanan att alltid se vissa begrepp som uttryck för makt gör en
blind för den mångfald av betydelser som begrepp och människor och djur kan ha i
våra liv.
Mångfalden av respons, tänkande och språkanvändning i våra liv är temat hos de
filosofer som utgör min diskussionspartner i avhandlingens sista och avslutande
kapitel. Jag tar upp Cora Diamond och Pär Segerdahls diskussioner om distinktionen
djur/människa och hur denna är grundläggande för vårt begrepp om ett mänskligt liv.
Cora Diamond skriver i sin artikel ”Att äta kött och att äta människor” att det finns
en skillnad mellan djur och människa som är grundläggande för hur vi förstår vad ett
mänskligt liv är. Segerdahl vidareutvecklar Diamonds exempel där hon skriver att vi
lär oss vad en människa är bland annat igenom att vi sitter vid ett bord där vi äter
dem, vi sitter runt bordet medan de är på det” (Diamond 1978). Segerdal diskuterar
ett motexempel där apor och deras skötare som äter tillsammans. Segerdahls poäng
är att visa på att trots att det finns skillnader som vi kan göra mellan människa och
djur, finns det inte en skillnad som vi kan dra en gång för alla och som gäller i alla
fall.. Detta är även Diamonds poäng. Segerdal visar därmed på relationen mellan det
begreppsliga och det empiriska, och hur erfarenheter (i detta fall, hans egen
erfarenhet av att blivit tillrättavisad av en apa) kan utmana invanda filosofiska
tankemönster. Jag diskuterar Diamond och Segerdahl som exempel på hur det
posthumanistiska feministiska tänkandets fokus på politiska och etiska frågor, inte
behöver innebära en teoretisk förståelse av hur makt och skillnader skapas i språket
och därmed får ett uttryck i våra liv, utan visar på hur de är ett radikalt alternativ till
existerande tankesätt inom den traditionen.
Segerdahls exempel visar också att de föreställningar som ofta förstås som
riktgivande för hur vi tänker kring människor och djur (att människor kan språk, som
djur inte kan och att människor har en moral, som djur inte har) utmanas då vi ser på
fall som på språkinlärningen hos apor. I detta exempel utgör djur och människor
kontexten för samhörigheten, de kommunicerar med varandra, de delar ett språk och
de delar en moral: Segerdahl blir tillrättavisad av en apa. I detta fall är det svårt att
applicera MacCormacks ståndpunkt om att allt engagemang med djur är ett uttryckt
för antropocentrism, utan att avvisa det moraliska krav som apan ställer på en.
I avhandlingen visar jag alltså hur en kritisk och politisk feministisk posthumanistisk
teori måste ge upp vissa invanda tankemönster (epistemiska vanor) och upplösa
tanken om att språkanvändning alltid ingår i maktrelationer, att begreppsanvändning
alltid handlar om skillnadskapande praktiker och att teori alltid handlar om politik.
Jag avslutar min sammanfattning med hänvisning till Toril Moi (2009) då hon säger
att det som är nödvändigt för att överhuvudtaget kunna skapa visioner av en
annorlunda feministisk teori, är upplösandet av det starka grepp som den
poststrukturalistiska språkteorin haft kring feminismen. I denna avhandling har jag
visat på hur ett sådant upplösande kan se ut.
Denna pro gradu avhandling diskuterar frågor som är centrala inom den feministiska
posthumanistiska teorin. Detta teoriintensiva forskningsfält karakteriseras av ett
kritiskt förhållningssätt till humanismens arv som en kulturell, politisk, filosofisk
och akademisk tanketradition. I denna avhandling granskar jag hur frågan om det
mänskliga och distinktionen människa/djur förstås inom feministisk posthumanistisk
teori och analyserar dessa med hjälp av Ludvig Wittgensteins språkfilosofiska
iakttagelser. Jag diskuterar fyra exempel ur den samtida feministiska teorin: 1) Judith
Butlers teoretisering kring det mänskliga i boken Undoing Gender (2004), 2) Karen
Barads vidareutveckling av det för Butler centrala begreppet performativitet i
artikeln “Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter
Comes to Matter” (2003), 3) Mel Y. Chens bok Animacies: Biopolitics, Racial
Mattering and Queer Affect (2012) i vilken Chen argumenterar för existensen av en
kulturell hierarkisering baserad på grader av livlighet, samt 4) Patricia MacCormacks
bok Posthumanist Ethics: Embodiment and Cultural Theory (2012) där hon talar för
en abolitionistisk ståndpunkt gällande våra relationer till djur.
Alla dessa exempel tar på ett sätt eller annat upp frågan om hur det mänskliga och
det omänskliga eller det icke mänskliga begripliggörs och ges mening i vår kultur.
Butler, Barad, Chen och MacCormack är alla tänkare inom den feministiska
teoribildningen som är starkt influerade av den poststrukturalistiska
tanketraditionens filosofer. Den posthumanistiska ansatsen till att decentrera det
humanistiska subjektet, att visa på en kontinuitet mellan vetenskapernas
självförståelse, praktiker och politiska och etiska frågor är en välkommen utveckling
inom humanvetenskaperna och framför allt ansatserna till att utveckla allt mera
tvärdisciplinära forskningsprojekt bör ses som fruktbara. Det är likaså välkommet att
man börjat uppmärksammat det icke-mänskligas roll i en posthumanistisk anda. Det
finns ändå skäl att fråga vad det är som står på spel i dessa diskussioner och
förskjutningar i debatter. I avhandlingen ställer jag därför frågan vad det är som
posthumanismen tillför. Är det något annat än ett perspektivskifte, och i så fall vad?
Vad innebär detta perspektivskifte för den feministiska teorin och filosofin och vad
innebär det för en kritisk politisk filosofi?
Avhandlingen diskuterar därmed den feministiska posthumanistiska teorins politiska
och kritiska ansatser och även hur vi skall förstå de moraliska dimensionerna av den
feministiska posthumanismen. Avhandlingens sista kapitel diskuterar ett exempel ur
den svenska filosofen Pär Segerdals forskning, där han möter en apa i ett
laboratorium där forskare bedriver ett projekt om språkinlärning hos apor. Segerdahl
beskriver hur han blir tillrättavisad av en apa då han bryter mot de anvisningar han
fått av en av skötarna, och hur denna erfarenhet av mötet med apan kommer att
upplösa vissa filosofiska ”bilder” som har präglat hans tänkande. Jag diskuterar detta
exempel för att belysa ett kontrasterande filosofiskt förståelsesätt av ”det mänskliga”
och distinktionen ”djur/människa” som utmanar många av den posthumanistiska
feministiska teorins invanda tankemönster.
Den feministiska posthumanistiska teorin har särskilt kommit att beteckna ett
nyväckt intresse för ”tillblivandets processer” och ”materiellt-semiotiska”
förhållningssätt till de fenomen som studeras. Posthumanism betyder i detta
sammanhang en betoning av ontologiska frågor, inte att förväxla med materialism i
en marxistisk vokabulär. Denna vändning mot det ontologiska bör förstås som en
reaktion mot tidigare rådande paradigm inom humaniora och kulturforskningen
överlag, som primärt diskuterat kulturella fenomen som en fråga om språk och
betydelser. Ansatserna har framförallt varit att historisera olika frågor och fenomen
(till exempel kön, sexualitet, emotioner) som en effekt av språk, betydelsesystem och
diskursteorier. Denna ”språkliga vändning” influerad av tänkare som Jacques
Derrida och Michel Foucault synliggjorde kopplingar mellan makt och kunskap, och
kom därmed (enligt kritikerna) att utesluta frågor om sakers natur, materialitet, kort
sagt: verkligheten och konkreta förhållanden.
Posthumanismen kunde karakteriseras som en vidareutveckling av den tanketradition
som skapats av den kritiska teorin och feministisk, postkolonial och
poststrukturalistisk forskning, vilket även är det intellektuella arv som den
akademiska feminismen på sätt eller annat förhåller sig till. Den röda tråden utgörs
av att man vill politisera den akademiska forskningen, vilket aktualiserar frågan om relationen mellan teori och politik och i synnerhet hur man tänker sig att ett
teoretiskt tänkande kan förändra våra förhållningssätt till världen. En central aspekt
av posthumanistiska angreppssätt är att inte a priori anta eller skapa motsatser mellan
natur och kultur, människa och djur och så vidare. Fokus är på uppluckringen av hierarkiska dikotomier, skillnadstänkande (man/kvinna, subjekt/ objekt, människa/djur, natur/kultur) och ett ifrågasättande av människan som ett självklart centrum för vetande, kunnande och för världen i allmänhet. Detta tankesätt präglar även Karen Barads, Judith Butlers, Mel Y Chens och Patricia MacCormacks tänkande, i vilka de beskriver hur saker och ting blir till genom både språkliga, historiska, lokala och globala maktrelationer men också genom specifika biologiska och materiella villkor. Den första delen av avhandlingen introducerar och beskriver den filosofiska och idéhistoriska bakgrunden till posthumanismens centrala teoretiska anspråk. Därefter introducerar jag de centrala aspekterna av Ludvig Wittgensteins filosofi som diskuteras i avhandlingen. Dessa berör framförallt hans kritik av filosofers tendenser till generaliserande förklaringar och tendensen till att förakta det han kallar de enskilda fallen. Jag diskuterar även hur han beskriver filosofer som varande ”fångna av bilder” och hur det filosofiska arbetet måste utgå ifrån att se efter och granska hur vi de facto använder språket. I relation till Wittgensteins filosofi och inspirerad av hans kritiska anmärkningar, använder jag uttrycket epistemiska vanor (”epistemic habits”) för att synliggöra hur de tänkare jag diskuterar på olika sätt fastnat i ”bilder” som håller dem fångna i vissa tankesätt. Dessa är framförallt olika förståelser av hur språket fungerar, hur språkanvändning alltid ses som en fråga om ett skillnadskapande och hierarkisering av betydelser. I denna del av diskussionen tar jag upp hur de olika tänkarna förstår språk, mening, politik och etik. Judith Butler skriver t.ex. att det mänskliga alltid bestäms utifrån dess historiska bestämning, hur begreppet människa alltid handlar om normer och maktrelationer. Samtidigt påstår hon att begreppets framtid är ”öppen” och att dess betydelser inte är på förhand givna. Med hänvisning till den teoritradition som Butlers tänkande utgår ifrån, som diskuteras i del två, visar jag hur Butler är fångad i en bild av språket influerad av Jacques Derrida och en maktförståelse influerad av Michel Foucault.Jag visar på en spänning och paradox i Butlers tänkande och hur frågan om att språk alltid handlar om makt genomsyrar hennes tänkande.
I min diskussion av Karen Barads vidareutveckling av Butlers tänkande, visar jag
hur Barad, trots sin kritik av Butler även hon är fångad i samma bild av språket som
skillnadskapande och hierarkiserande. Även Barad hävdar att det mänskliga och det
icke-mänskliga alltid görs begripligt igenom en skillnad som är hierarkisk. Samtidigt
vill Barad också hävda att det finns en öppenhet i språket. Hos Butler och Barad är
alltså slutsatsen den att mening skapas för att vi kan göra kontraster (skillnad ses
som orsaken till mening), dessa kontraster är alltid en effekt av makt, betydelser och
språklig mening är alltid ”öppet” och därmed aldrig ”låst”. Jag kritiserar denna bild
och dessa slutsatser för att bestå i ett missförstånd av vad språklig mening handlar
om, igenom att påpeka att det blir obegripligt hur ett kritisk tänkande eller en kritisk
filosofi överhuvudtaget är möjligt, om inte vi kan göra en skillnad mellan språkliga
uttryck som inte är en följd av makt, och dessa som är det.
I det tredje kapitlet diskuterar jag Mel Y Chens teoretisering kring hur grader av
levande och icke levande visar sig i vår kultur. Chen diskuterar bl.a. frågor om
vardagsspråket och ger exempel som ”jag vill inte vara en grönsak”, ”jag vill inte
vara en sten”, ”att bli behandlad som en hund”. Dessa är alla exempel på en
hierarkisering mellan dött (stenar) och levande (människor och djur). Inom denna
skala finns det gradskillnader menar Chen, som bland annat påstår att meningen ”jag
vill inte vara en sten” är obegriplig eller ambivalent eftersom den i lingvistiken ges
en asterisk för att markera obegriplighet. Vad Chen förbiser, och som jag påpekar i
avhandlingen med hänvisning till Wittgensteins språkfilosofi, är att denna sats kan
vara fullt begriplig då vi ser på den och dess användning i ett mänskligt liv. Vi kan
tänka oss ett barn som talar med sina föräldrar om vilka roller som finns för ett
teaterstycke som skall spelas under skolans julfest, och att barnet säger ”jag vill inte
vara en sten” som ett uttryck för en önskan om att få spela en annan roll i pjäsen.
Ytterligare diskuterar jag Chens kritik av J.L. Austins användning av ord apa i hans
filosofiska verk där han diskuterar språkets performativa aspekter. Chen påstår att
Austins val av ordet apa är ett uttryck för en kolonialistisk och rasistisk maktordning
och att detta visar på den rasism som ligger till grund för den kritiska teori som
utvecklats i diskussioner kring performativitet. Jag ifrågasätter Chens anspråk och drar slutsatsen att det enbart är begripligt att konstatera att användningen av ord som
apa är problematiskt för att det har rasistiska undertoner, om vi redan på förhand har
bestämt oss att varje fall och användning av ordet apa är problematiskt p.g.a. dess
rasistiska undertoner. Jag lyfter fram att vi måste kunna dra en skillnad mellan icke
rasistiska och rasistiska användningar för att överhuvudtaget kunna bedriva en
kritisk filosofi, visa på politiska betydelser av språkanvändning och moraliska
dimensioner av våra delade liv med varandra.
I det fjärde kapitlet diskuterar jag hur bilden om språk och makt som varande
skillnadskapande dras till sin spets hos Patricia MacCormack då hon i sin bok
Posthumanist Ethics: Embodiment and Cultural Theory (2012) hävdar att vi bör ge
upp tanken på att överhuvudtaget filosofera om djur. Jag visar i min diskussion att
hennes kritiska tankesätt är förankrad i en förvirrad bild av språket och en förvirrad
bild av vad det innebär att vi lever liv i vilka djur ingår. MacCormack är ett exempel
på hur den epistemiska vanan att alltid se vissa begrepp som uttryck för makt gör en
blind för den mångfald av betydelser som begrepp och människor och djur kan ha i
våra liv.
Mångfalden av respons, tänkande och språkanvändning i våra liv är temat hos de
filosofer som utgör min diskussionspartner i avhandlingens sista och avslutande
kapitel. Jag tar upp Cora Diamond och Pär Segerdahls diskussioner om distinktionen
djur/människa och hur denna är grundläggande för vårt begrepp om ett mänskligt liv.
Cora Diamond skriver i sin artikel ”Att äta kött och att äta människor” att det finns
en skillnad mellan djur och människa som är grundläggande för hur vi förstår vad ett
mänskligt liv är. Segerdahl vidareutvecklar Diamonds exempel där hon skriver att vi
lär oss vad en människa är bland annat igenom att vi sitter vid ett bord där vi äter
dem, vi sitter runt bordet medan de är på det” (Diamond 1978). Segerdal diskuterar
ett motexempel där apor och deras skötare som äter tillsammans. Segerdahls poäng
är att visa på att trots att det finns skillnader som vi kan göra mellan människa och
djur, finns det inte en skillnad som vi kan dra en gång för alla och som gäller i alla
fall.. Detta är även Diamonds poäng. Segerdal visar därmed på relationen mellan det
begreppsliga och det empiriska, och hur erfarenheter (i detta fall, hans egen
erfarenhet av att blivit tillrättavisad av en apa) kan utmana invanda filosofiska
tankemönster. Jag diskuterar Diamond och Segerdahl som exempel på hur det
posthumanistiska feministiska tänkandets fokus på politiska och etiska frågor, inte
behöver innebära en teoretisk förståelse av hur makt och skillnader skapas i språket
och därmed får ett uttryck i våra liv, utan visar på hur de är ett radikalt alternativ till
existerande tankesätt inom den traditionen.
Segerdahls exempel visar också att de föreställningar som ofta förstås som
riktgivande för hur vi tänker kring människor och djur (att människor kan språk, som
djur inte kan och att människor har en moral, som djur inte har) utmanas då vi ser på
fall som på språkinlärningen hos apor. I detta exempel utgör djur och människor
kontexten för samhörigheten, de kommunicerar med varandra, de delar ett språk och
de delar en moral: Segerdahl blir tillrättavisad av en apa. I detta fall är det svårt att
applicera MacCormacks ståndpunkt om att allt engagemang med djur är ett uttryckt
för antropocentrism, utan att avvisa det moraliska krav som apan ställer på en.
I avhandlingen visar jag alltså hur en kritisk och politisk feministisk posthumanistisk
teori måste ge upp vissa invanda tankemönster (epistemiska vanor) och upplösa
tanken om att språkanvändning alltid ingår i maktrelationer, att begreppsanvändning
alltid handlar om skillnadskapande praktiker och att teori alltid handlar om politik.
Jag avslutar min sammanfattning med hänvisning till Toril Moi (2009) då hon säger
att det som är nödvändigt för att överhuvudtaget kunna skapa visioner av en
annorlunda feministisk teori, är upplösandet av det starka grepp som den
poststrukturalistiska språkteorin haft kring feminismen. I denna avhandling har jag
visat på hur ett sådant upplösande kan se ut.
Kokoelmat
- 611 Filosofia [21]