Reformpedagogik : En analys av Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004
Lindblom, Gun (2018)
Lindblom, Gun
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018103046905
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018103046905
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att identifiera centrala reformpedagogiska tankegångar och utforska hur dessa kommer till uttryck i den grundläggande utbildningens styrdokument på 2000-talet.
Avhandlingen avser att besvara följande forskningsfråga: Hur syns reformpedagogiska tankar i Grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen 2004?
I teoridelen behandlas begreppen reformpe dagogik och läroplan. Båda begreppen behöver definieras för att analysen skall kunna göras. Avhandlingen redogör för både teoretiska och praktiska utövare av reformpedagogik och ger en vetenskaplig referensram för vad en läroplan är och hur den formas i olika samhälleliga situationer. I den empiriska undersökningen tar avhandlingen hjälp av den hermeneutiska vetenskapsmetoden för att studera hur reformpedagogiska tankar förekommer i Grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen 2004.
Utgående från litteratur, egna erfarenheter och de presenterade reformpedagogerna och deras tankar har fyra underkategorier arbetats fram och dessa har använts vid analyserandet av läroplanens texter. Dessa centrala reformpedagogiska principer är: Barnets roll i den pedagogiska processen, Lärarens roll som handledare, iakttagare och inspiratör i de pedagogiska processerna, Ämnesintegrering och Demokratiska arbetssätt.
Resultatet av den empiriska undersökningen visar att reformpedagogiska tankar i större eller mindre utsträckning är inskrivna i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004. Då analysen söker svar på hur reformpedagogiska tankar kommer till uttryck i ovan nämnda läroplan, tar den inte ställning till huruvida den finländska skolan verkligen fungerar enligt reformpedagogiska principer, utan visar på de möjligheter som läroplanen ger.
Avhandlingen avser att besvara följande forskningsfråga: Hur syns reformpedagogiska tankar i Grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen 2004?
I teoridelen behandlas begreppen reformpe dagogik och läroplan. Båda begreppen behöver definieras för att analysen skall kunna göras. Avhandlingen redogör för både teoretiska och praktiska utövare av reformpedagogik och ger en vetenskaplig referensram för vad en läroplan är och hur den formas i olika samhälleliga situationer. I den empiriska undersökningen tar avhandlingen hjälp av den hermeneutiska vetenskapsmetoden för att studera hur reformpedagogiska tankar förekommer i Grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen 2004.
Utgående från litteratur, egna erfarenheter och de presenterade reformpedagogerna och deras tankar har fyra underkategorier arbetats fram och dessa har använts vid analyserandet av läroplanens texter. Dessa centrala reformpedagogiska principer är: Barnets roll i den pedagogiska processen, Lärarens roll som handledare, iakttagare och inspiratör i de pedagogiska processerna, Ämnesintegrering och Demokratiska arbetssätt.
Resultatet av den empiriska undersökningen visar att reformpedagogiska tankar i större eller mindre utsträckning är inskrivna i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004. Då analysen söker svar på hur reformpedagogiska tankar kommer till uttryck i ovan nämnda läroplan, tar den inte ställning till huruvida den finländska skolan verkligen fungerar enligt reformpedagogiska principer, utan visar på de möjligheter som läroplanen ger.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]