Laaja pohja ja yksi verokanta – visio tehokkaasta arvonlisäverosta
Rauhanen, Timo (2015-10-01)
Rauhanen, Timo
Taloustieteellinen yhdistys
01.10.2015
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
EU:n yhteinen arvonlisäverojärjestelmä ei täytä tehokkaan kulutusveron vaatimuksia eli yhtä verokantaa ja laajaa veropohjaa. Suomessa budjettineutraali alennettujen verokantojen poistaminen ja veropohjan merkittävä laajentaminen asettaisivat yhtenäisen verokannan noin 16 prosenttiin. Uudistus tuottaisi siten nykyisen verokertymän kahdeksan prosenttiyksikköä tämän hetkistä vakioverokantaa alemmalla verokannalla. Tulonjakoon uudistus vaikuttaisi suhteellisen vähän, koska uuden alemman verokannan hyödyt kumoaisivat pitkälti alennettujen verokantojen poistamisen haitat. Tällaiseen reformiin liittyisi useita hallinnollisia ongelmia, jotka eräissä maissa on kyetty ratkaisemaan.
Kansainvälisestä finanssikriisistä alkanut ja edelleen jatkuva talouden taantuma on monissa EU:n jäsenmaissa johtanut julkisen sektorin nopeaan velkaantumiseen. Tässä yhteydessä huoli verotulojen riittävyydestä on lisääntynyt ja keskusteluun on nostettu myös arvonlisäveron (alv) pohjan vahvistaminen. Yhä yleisemmin arvonlisäveron ongelmiksi tunnistetaan myös alennettujen verokantojen aiheuttama hallinnollinen rasite, rajanveto-ongelmat ja kilpailuhaitat.
Kansainvälisestä finanssikriisistä alkanut ja edelleen jatkuva talouden taantuma on monissa EU:n jäsenmaissa johtanut julkisen sektorin nopeaan velkaantumiseen. Tässä yhteydessä huoli verotulojen riittävyydestä on lisääntynyt ja keskusteluun on nostettu myös arvonlisäveron (alv) pohjan vahvistaminen. Yhä yleisemmin arvonlisäveron ongelmiksi tunnistetaan myös alennettujen verokantojen aiheuttama hallinnollinen rasite, rajanveto-ongelmat ja kilpailuhaitat.
Tutkimusteema
Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
Avainsanat
verokanta, arvonlisäverojärjestelmä, kulutusverotus, budjettineutraali, verotulojen riittävyys, velkaantuminen, kilpailuhaitta, hallinnollinen rasite