100 vuotta pientä avotaloutta – Suomen ulkomaankaupan kehitys, merkitys ja näkymät
100 år av liten öppen ekonomi – Utvecklingen och betydelsen av samt utsikterna för Finlands utrikeshandel;
100 years of a small open economy – The development, importance and future of Finnish foreign trade relations
Haaparanta, Pertti; Tamminen, Saara; Heikkinen, Sakari; Aunesluoma, Juhana; Nilsson Hakkala, Katariina; Kiviluoto, Jussi; Lavikainen, Kasperi; Rissanen, Aarne (2017-11-27)
Haaparanta, Pertti
Tamminen, Saara
Heikkinen, Sakari
Aunesluoma, Juhana
Nilsson Hakkala, Katariina
Kiviluoto, Jussi
Lavikainen, Kasperi
Rissanen, Aarne
Valtioneuvoston kanslia
27.11.2017
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Luomme kuvauksen Suomen ulkomaankaupan kehitykseen runsaan sadan vuoden aikana. Tarkastelemme kaupan kasvua, kehitystä, toimiala - ja maajakaumaa sekä kauppapolitiikkaa. Erityisesti arvioimme viennin kansantaloudellista merkitystä. Globaalien arvoketjujen pirstoutumisen on hankaloittanut viennin analysointia bruttovientilukujen pohjalta. Tästä johtuen esitämme raportissa uusia laskelmia viennin luomasta kotimaisesta arvonlisäyksestä niin historiallisesti kuin nykypäivänä. Lisäksi tarkastelemme euro- alueen ja viimeisen finanssikriisin vaikutuksia Suomen ulkomaankauppaan. 1930-luvun laman ja toisen maailmansodan jälkeen noussut protektionismi kauppapolitiikassa vaikutti pitkään. Kaupan vapautumisen, alueellisten kauppasopimusten ja Euroopan unioniin liittymisen myötä viennin luoma arvonlisäys on noussut, mutta toisaalta euroalueella ei löydetä olleen merkittävää vaikutusta jäsenmaiden väliseen ulkomaankauppaan. Tuloksiemme mukaan viennin luoma kotimainen arvonlisäys suhteutettuna bruttokansantuotteeseen ylitti ensimmäisen globalisaatiokauden vapaakauppaympäristössä saavutetun tason vasta 1990-luvun laman jälkeen. Viimeisten parin vuosikymmenen aikana teollinen tuotanto on pirstoutunut globaaleihin arvo ketjuihin ja entistä suurempi osa viennin bruttoarvosta on ulkomaille päätyvää arvonlisäystä. Samalla palveluiden vienti on noussut merkittävästi. Palveluvienti vastasi noin 36 prosentista viennin koko arvonlisäystä vuonna 2016. Yleisesti ottaen 60 – 70 prosenttia Suomen viennin arvonlisäyksestä koostuu heterogeenisten tuotteiden myynnistä, joissa kilpaillaan erityisesti koettuun laatuun ja brändiin liittyvillä tekijöillä. Suomella on kohtuullisen hyvät mahdollisuudet saada viennistä merkittävää lisäarvonlisäystä tulevaisuudessakin, vaikka myös kauppapoliittisia uhkakuvia on näköpiirissä.
Tutkimusteema
Yritystoiminnan sääntely ja kansainvälinen talous, Företagsreglering och internationell ekonomi, Business regulation and international economics
Avainsanat
ulkomaankauppa, kauppapolitiikka, historia, viennin arvonlisäys, utrikeshandel, handelspolitik, historia, exportens förädlingsvärde, foreign trade, trade policy, history, export's domestic value added