Riista-aitaselvitys Uudenmaan ELY-keskuksen moottoriteille
Carlstedt, Maija; Oksman, Sonja; Tuominen, Rauno; Väre, Seija (2018-02)
Carlstedt, Maija
Oksman, Sonja
Tuominen, Rauno
Väre, Seija
Uudenmaan ELY-keskus
02 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-675-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-675-4
Tiivistelmä
Riista-aitaselvityksen tavoitteena on ollut selvittää edellytyksiä täydentää Uudenmaan ELY-keskuksen alueella sijaitsevien moottoriteiden ja kaksiajorataisten maanteiden riista-aitoja. Tarkastelussa ovat olleet mukana valtatiet 1, 3, 4 ja 7, valtatien 2 kaksiajoratainen osuus sekä kantateiden 45, 50 ja 51 kaksiajorataiset osuudet. Yhteistyö riistaviranomaisten, poliisin ja metsästäjien kanssa on myös merkittävä onnettomuuksien ehkäisyyn vaikuttava tekijä.
Tarkasteltavilta moottoriväyliltä on muodostettu toimenpidekohteet vuosien 2012–2016 onnettomuustietojen, riistanhoitoyhdistyksille tehtyjen kyselyiden sekä ELY-keskuksen aluevastaavien ja poliisien haastattelujen perusteella. Riista-aitojen ja riistan yli- ja alikulkujen täydentämisen vaikutuksia on arvioitu hirvieläinonnettomuuksien esiintymiseen ja riistaeläinten liikkumiseen. Lisäksi on arvioitu toimenpiteiden kustannusvaikutukset. Toimenpidekohteet on priorisoitu toimenpiteiden toteutuskustannusten ja toimenpiteiden synnyttämien onnettomuuskustannussäästöjen perusteella.
Tärkein toimenpide eläinonnettomuuksien vähentämiseksi on moottoriteiden riista-aitojen täydentäminen pahimmilla onnettomuuspaikoilla. Ensimmäisenä riista-aitoja on mahdollista täydentää kohteissa, jotka eivät edellytä vihersillan rakentamista eli valtatiellä 4 Järvenpään ja Vantaan Hiekkaharjun välillä sekä valtatiellä 7 välillä Smedsbacka - Treksilä. Valtatiellä 1 Palojärvellä ja valtatiellä 3 Keimolassa on suositeltavaa rakentaa riista-aidat vihersillan rakentamisen yhteydessä. Lisäksi valtatielle 3 Arolammin eritasoliittymän ja Hyvinkään pohjoisen liittymän välille esitetään vihersillan rakentamista.
Riista-aitojen rakentamisen lisäksi yhteistyötä riistanhoitoyhdistysten kanssa tulee vahvistaa luomalla toimiva yhteys teiden kunnossapidon ja riistanhoitoyhdistysten välille. Riistanhoitoyhdistyksillä on usein paras tieto aitojen kunnosta ja aidoissa olevissa puutteista. Osa yhdistyksistä on myös valmis korjaamaan puutteita korvausta vastaan. Lisäksi tienvarsien, liittymien ja levähdysalueiden raivauksesta tulee huolehtia niin, että riista-aitojen kuntoa on mahdollista seurata tieltä käsin. Samalla riista-aitojen väliin päässeen eläimen havaitseminen helpottuu eikä eläin pääse piiloitumaan kasvillisuuden joukkoon. Eritasoliittymissä ja siltapaikoilla risteävien teiden aitojen kuntoa tulee seurata ja eritasoliittymien yhteydessä aitoja jatkaa tarvittaessa pidemmälle risteävän tien suuntaan.
Tarkasteltavilta moottoriväyliltä on muodostettu toimenpidekohteet vuosien 2012–2016 onnettomuustietojen, riistanhoitoyhdistyksille tehtyjen kyselyiden sekä ELY-keskuksen aluevastaavien ja poliisien haastattelujen perusteella. Riista-aitojen ja riistan yli- ja alikulkujen täydentämisen vaikutuksia on arvioitu hirvieläinonnettomuuksien esiintymiseen ja riistaeläinten liikkumiseen. Lisäksi on arvioitu toimenpiteiden kustannusvaikutukset. Toimenpidekohteet on priorisoitu toimenpiteiden toteutuskustannusten ja toimenpiteiden synnyttämien onnettomuuskustannussäästöjen perusteella.
Tärkein toimenpide eläinonnettomuuksien vähentämiseksi on moottoriteiden riista-aitojen täydentäminen pahimmilla onnettomuuspaikoilla. Ensimmäisenä riista-aitoja on mahdollista täydentää kohteissa, jotka eivät edellytä vihersillan rakentamista eli valtatiellä 4 Järvenpään ja Vantaan Hiekkaharjun välillä sekä valtatiellä 7 välillä Smedsbacka - Treksilä. Valtatiellä 1 Palojärvellä ja valtatiellä 3 Keimolassa on suositeltavaa rakentaa riista-aidat vihersillan rakentamisen yhteydessä. Lisäksi valtatielle 3 Arolammin eritasoliittymän ja Hyvinkään pohjoisen liittymän välille esitetään vihersillan rakentamista.
Riista-aitojen rakentamisen lisäksi yhteistyötä riistanhoitoyhdistysten kanssa tulee vahvistaa luomalla toimiva yhteys teiden kunnossapidon ja riistanhoitoyhdistysten välille. Riistanhoitoyhdistyksillä on usein paras tieto aitojen kunnosta ja aidoissa olevissa puutteista. Osa yhdistyksistä on myös valmis korjaamaan puutteita korvausta vastaan. Lisäksi tienvarsien, liittymien ja levähdysalueiden raivauksesta tulee huolehtia niin, että riista-aitojen kuntoa on mahdollista seurata tieltä käsin. Samalla riista-aitojen väliin päässeen eläimen havaitseminen helpottuu eikä eläin pääse piiloitumaan kasvillisuuden joukkoon. Eritasoliittymissä ja siltapaikoilla risteävien teiden aitojen kuntoa tulee seurata ja eritasoliittymien yhteydessä aitoja jatkaa tarvittaessa pidemmälle risteävän tien suuntaan.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]