Vårdstuderandes upplevelse av inbjudan och mottagande till Inlärning i Arbete
Sjöblom, Martina (2017)
Sjöblom, Martina
Åbo Akademi
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263599
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263599
Tiivistelmä
Som teoretiskt perspektiv användes Erikssons teori gällande en caritativ vårdetik med ursprung i ethos. Fördjupningen gjordes på begreppen vårdandets etik och inbjudan. Vidare användes Ekeberghs och Petersons tankar om handledning samt Ekeberghs tankar om reflektion. I den här avhandlingen studeras vårdandets etik utgående från den vårdstuderandes perspektiv.
Syftet med studien är att synliggöra hur inbjudan gestaltas ur den vårdstuderandes perspektiv för att belysa utvecklingsbehoven för mottagandet av vårdstuderande till praktikplatserna. Frågeställningarna i avhandlingen är: Hur upplever närvårdarstuderande att de blir inbjudna och mottagna till Inlärning i Arbete-platserna? och Vilka faktorer påverkar inbjudan och mottagandet av närvårdarstuderande till Inlärning i Arbete-platserna?
Designen i studien är en induktiv enkätstudie som utgår från ett kliniskt perspektiv. Metoden för avhandlingen är kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa inslag. Studien genomfördes genom webbenkäter som distribuerades till närvårdarstuderande vid en yrkesläroanstalt under läsåret 2015–2016 .
Resultatet visar att inbjudan synliggörs ur den vårdstuderandes perspektiv genom förberedelser som ligger på den vårdstuderandes, skolans och praktikplatsens gemensamma ansvar. En utsedd handledare, som är motiverad för sin uppgift, och känner stöd från både arbetsplatsen och skolan bidrar i hög grad till att den vårdstuderande känner sig välkommen. Enligt undersökningens resultat finns det faktorer som bidrar till att den vårdstuderande känner sig inbjuden till praktikplatsen som den vårdstuderande, handledaren och läraren kan påverka. Den vårdstuderande kan förbereda sig inför Inlärning i Arbete genom att bekanta sig med avdelningen. Praktikplatsen kan förbereda sig genom att utse en handledare som tar emot den vårdstuderande till praktikplatsen. Läraren kan förbereda den vårdstuderande genom repetition av teorin och tydlig information om Inlärning i Arbete-perioden och bedömningskriterierna. Ett smidigt samarbete mellan skolan och Inlärning i Arbete-platsen påverkar också den vårdstuderandes upplevelser av Inlärning i Arbete-perioden positivt. The theoretical perspective of the study is based on Eriksson´s caritative caring ethics originated from ethos. An in-depth analysis is made of the concepts caring ethics and invitation. Further Ekebergh´s and Peterson´s thoughts about supervising and Ekebergh´s thoughts about reflection are used. In this thesis, caring ethics is studied from the nursing student´s perspective.
The aim of the study is to visualize how the on-the-job training invitation is presented from the nursing student´s perspective in order to illustrate the development needs in the welcoming of the nursing student at the on-the-job learning workplace. The research questions are: How do practical nursing students experience the invitation and the welcoming to the on-the-job learning workplaces? and Which factors affect the invitation and the welcoming of practical nursing students to the on-the-job learning workplaces?
The thesis is an inductive survey study with a clinical perspective approach. The method used in the thesis is a quantitative content analysis with qualitative elements. The study was performed as a web survey, which was distributed to practical nursing students at a vocational institution during the school year 2015-2016.
In the result, the invitation is visualized from the nursing student´s perspective through preparations, which is a responsibility shared by the nursing student, the education provider and the workplace. A designated and motivated supervisor, who is supported by both the workplace and the education provider, highly contributes to the nursing student´s experience of feeling welcome. According to the result of the study there are factors that contribute to the nursing student´s experience of feeling invited that the nursing student, the supervisor and the teacher can affect. The nursing student can prepare by getting to know the workplace. The workplace can prepare by designating a supervisor, who takes care of the nursing student. The teacher can prepare the nursing student by revising the theory and by providing thorough information about the workplace and the assessment criteria. A smooth cooperation between the education provider and the workplace also has a positive influence on the nursing student´s experiences of the on-the-job learning.
Syftet med studien är att synliggöra hur inbjudan gestaltas ur den vårdstuderandes perspektiv för att belysa utvecklingsbehoven för mottagandet av vårdstuderande till praktikplatserna. Frågeställningarna i avhandlingen är: Hur upplever närvårdarstuderande att de blir inbjudna och mottagna till Inlärning i Arbete-platserna? och Vilka faktorer påverkar inbjudan och mottagandet av närvårdarstuderande till Inlärning i Arbete-platserna?
Designen i studien är en induktiv enkätstudie som utgår från ett kliniskt perspektiv. Metoden för avhandlingen är kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa inslag. Studien genomfördes genom webbenkäter som distribuerades till närvårdarstuderande vid en yrkesläroanstalt under läsåret 2015–2016 .
Resultatet visar att inbjudan synliggörs ur den vårdstuderandes perspektiv genom förberedelser som ligger på den vårdstuderandes, skolans och praktikplatsens gemensamma ansvar. En utsedd handledare, som är motiverad för sin uppgift, och känner stöd från både arbetsplatsen och skolan bidrar i hög grad till att den vårdstuderande känner sig välkommen. Enligt undersökningens resultat finns det faktorer som bidrar till att den vårdstuderande känner sig inbjuden till praktikplatsen som den vårdstuderande, handledaren och läraren kan påverka. Den vårdstuderande kan förbereda sig inför Inlärning i Arbete genom att bekanta sig med avdelningen. Praktikplatsen kan förbereda sig genom att utse en handledare som tar emot den vårdstuderande till praktikplatsen. Läraren kan förbereda den vårdstuderande genom repetition av teorin och tydlig information om Inlärning i Arbete-perioden och bedömningskriterierna. Ett smidigt samarbete mellan skolan och Inlärning i Arbete-platsen påverkar också den vårdstuderandes upplevelser av Inlärning i Arbete-perioden positivt.
The aim of the study is to visualize how the on-the-job training invitation is presented from the nursing student´s perspective in order to illustrate the development needs in the welcoming of the nursing student at the on-the-job learning workplace. The research questions are: How do practical nursing students experience the invitation and the welcoming to the on-the-job learning workplaces? and Which factors affect the invitation and the welcoming of practical nursing students to the on-the-job learning workplaces?
The thesis is an inductive survey study with a clinical perspective approach. The method used in the thesis is a quantitative content analysis with qualitative elements. The study was performed as a web survey, which was distributed to practical nursing students at a vocational institution during the school year 2015-2016.
In the result, the invitation is visualized from the nursing student´s perspective through preparations, which is a responsibility shared by the nursing student, the education provider and the workplace. A designated and motivated supervisor, who is supported by both the workplace and the education provider, highly contributes to the nursing student´s experience of feeling welcome. According to the result of the study there are factors that contribute to the nursing student´s experience of feeling invited that the nursing student, the supervisor and the teacher can affect. The nursing student can prepare by getting to know the workplace. The workplace can prepare by designating a supervisor, who takes care of the nursing student. The teacher can prepare the nursing student by revising the theory and by providing thorough information about the workplace and the assessment criteria. A smooth cooperation between the education provider and the workplace also has a positive influence on the nursing student´s experiences of the on-the-job learning.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [132]