The Effectiveness of Differentiation of the Finnish Car Purchase Tax according to Carbon Dioxide Emission Performance
Perrels, Adriaan; Tuovinen, Tarja (2012-03-06)
Perrels, Adriaan
Tuovinen, Tarja
VATT Institute for Economic Research
06.03.2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-014-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-014-4
Tiivistelmä
Tutkimuksessa arvioidaan vuoden 2008 autoverouudistusta, jossa vero porrastettiin hiilidioksidipäästöjen mukaan. Rekisteriaineiston avulla kartoitetaan autojen ominaisuuksien muutoksia vuosina 2006–2011 ja määritetään, miten nämä muutokset vaikuttivat uusien henkilöautojen keskimääräisiin hiilidioksidipäästöihin. Lisäksi esitetään arvio, kuinka voimakkaasti veroporrastus on vähentänyt uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä ajokilometriä kohden.
Tutkimusteema
Environment, Ympäristö, Taxation, Verotus, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
H230 - Taxation and Subsidies: Externalities; Redistributive Effects; Environmental Taxes and Subsidies, H310 - Fiscal Policies and Behavior of Economic Agents: Household (effects on labor supply), Q480 - Energy: Government Policy, R480 - Transportation Systems: Government Pricing; Regulatory Policies
Avainsanat
fuel efficiency, policy effectiveness, automobile tax reform, transport emissions, polttoaineenkulutuksen tehokkuus, ohjauskeinojen vaikuttavuus, autoveron remontti, liikenteen päästöt