Nuorten lukiokoulutuksen tehokkuus 2000-2004
Kirjavainen, Tanja (2007-03-27)
Kirjavainen, Tanja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
27.03.2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-696-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-696-8
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lukioiden tehokkuutta ja kunnallisten lukiokoulutuksen järjestäjien opetuksen kustannustehokkuutta vuosilta 2000 - 2004. Lukioiden tehokkuutta arvioidaan ylioppilaskirjoitusmenestystä selittävillä tilastollisilla malleilla. Lukiokoulutuksen järjestäjien opetuksen kustannustehokkuutta selvitetään opetuksen opiskelijakohtaisia opetuksen menoja selittävillä malleilla. Tilastollisena menetelmänä tutkimuksessa käytetään stokastista rintama-analyysia. Tulosten mukaan lukioiden keskimääräinen tehottomuus oli noin kuusi prosenttia. Eroja ylioppilaskirjoitusmenestyksessä lukioiden välillä selitti vahvimmin peruskoulun lukuaineiden keskiarvo. Suoritustasoon vaikutti positiivisesti vanhempien koulutus, kun taas opiskelun kestolla ja ylioppilastutkinnon laajemmalla hajauttamisella oli tuloksia heikentävä vaikutus. Lukioiden kustannuksilla ei ollut yksiselitteistä vaikutusta suoritustasoon. Lukiokoulutuksen järjestäjien opetuksen kustannustehottomuus oli tulosten mukaan noin neljä prosenttia. Järjestäjän koulujen keskikoon kasvattaminen 100 opiskelijasta noin 200 opiskelijaan laski selvästi opetuksen kustannuksia. Samalla tavalla vaikutti myös opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden välisen suhteen nostaminen 10:stä 20:een opiskelijaan. Varakkaammat kunnat käyttivät enemmän rahaa opetukseen.
Tutkimusteema
Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Avainsanat
Lukiot, tehokkuus, stokastinen rintama-analyysi