Runkoverkkosuunnitelman aluetaloudelliset vaikutukset
Honkatukia, Juha; Moilanen, Paavo; Törmä, Hannu (2006-05-18)
Honkatukia, Juha
Moilanen, Paavo
Törmä, Hannu
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
18.05.2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-632-8
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-632-8
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on arvioitu runkoverkon taloudellisia vaikutuksia. Suomen liikennejärjestelmää kuvaavalla alueellisella EUNET-liikenneverkkomallilla laskettiin, miten liikenne tehostuisi runkoverkkojen alueella väylien palvelutason paranemisen myötä. Toisessa vaiheessa laskettiin taloudelliset kerrannaisvaikutukset huomioon ottavalla kansantaloutta kuvaavalla mallilla liikenteessä tapahtuvien muutosten vaikutukset sekä koko kansantalouden että maakunnallisten aluetalouksien tasolla. Liikenneverkkomallin perusteella yleistetyt alueittaiset kustannukset laskevat noin 24,2 miljoonaa euroa vuodessa (vuoden 1995 hintatasossa). Kansantaloudellisen mallin arvio kokonaistaloudellisista hyödyistä on hieman korkeampi, ja on noin 47 miljoonaa euroa suppean verkon tapauksessa ja noin 53 miljoonaa perus- ja laajan verkon tapauksissa. Runkoverkkohankkeesta syntyisi siis pitkällä tähtäimellä merkittäviä vuositason hyötyjä. Laskelmien perusteella näyttää myös selvältä, että runkoverkko tasoittaa alueellisia eroja.
Tutkimusteema
Regional development, Aluekehitys, Transport, Liikenne, Policy analysis and modelling, Päätöksenteon tuki ja mallintaminen
Avainsanat
Liikenneverkko, kansantalous, hyvinvointi