Kuntien perusopetuksen tehokkuuserot ja tuottavuus 1998-2003
Moisio, Antti; Aaltonen, Juho; Kirjavainen, Tanja (2005-11-30)
Moisio, Antti
Aaltonen, Juho
Kirjavainen, Tanja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
30.11.2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-578-X
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-578-X
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin kunnallisen perusopetuksen tehokkuuseroja ja tuottavuuskehitystä vuosina 1998–2003. Perusopetuksen tuotoksina käytettiin vuosiluokan suorittaneiden ja jatko-opintopaikan saaneiden lukumääriä sekä peruskoulun päättötodistusten keskiarvoa. Panosmuuttujana käytettiin toimintakustannuksia. Kuntien mediaanitehokkuus oli tarkastellulla periodilla 0,78 ja tuottavuus laski noin 13,5 prosenttia. Tehokkuuseroja selittävien mallien tulosten mukaan kaksi kolmannesta eroista selittyy demografisilla olosuhteilla, oppilasrakenteella ja kunnan taloudellisella tilanteella. Asukasluvun ja tehokkuuden välillä havaittiin positiivinen yhteys aina noin 37 000 asukkaan kuntakokoon asti. Tätä suuremmissa kunnissa tehokkuus alkoi kuntakoon kasvaessa laskea. Pienten ja suurten kuntien väliset tehokkuuserot ovat kuitenkin viime vuosina kaventuneet. Tuottavuuden heikkenemiseen vaikuttivat eniten asukaskohtaisten verotettavien tulojen kasvu, erityisoppilaiden osuuden kasvu sekä työttömyysasteen lasku. Koulukoon kasvulla oli selkeä positiivinen vaikutus tuottavuuskehitykseen.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Public services, Julkiset palvelut, Regional development, Aluekehitys, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
JEL
C600 - Mathematical Methods and Programming: General, H410 - Public Goods, I200 - Education: General, O100 - Economic Development: General
Avainsanat
Perusopetus, tehokkuus, tuottavuus