Airline Deregulation: The American Experience and Prospects for Europe
Brueckner, Jan K.; Goebel, Anton; Niskanen, Esko (1997-01-01)
Brueckner, Jan K.
Goebel, Anton
Niskanen, Esko
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
01.01.1997
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618862
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618862
Tiivistelmä
Tutkimuksessa arvioidaan vuonna 1997 EU:ssa loppuunsaatetun ilmaliikenteen dereguloinnin vaikutuksia. Vertailukohtana on aikaisemmin USA:ssa toteutetun vastaavan dereguloinnin vaikutukset reitteihin, hintoihin ja viime kädessä hyvinvointiin. USA:ssa lentoyhtiöt muokkasivat dereguloinnin seurauksena reittinsä ns. hub-and-spoke -tyyppiseksi ja hinnat laskivat huomattavasti. Koko valtakunnan tasolla lentoyhtiöiden lukumäärä laski, mutta yksittäisten reittien tasolla kilpailu lisääntyi. Tilanne Euroopassa on erilainen, monesta syystä johtuen. Yksi tärkeä ero on se, että EU:ssa deregulointi koskee vain kolmasosaa markkinoista (charter-liikenne ja kansainvälinen liikenne poisluettuina). Muita tärkeitä eroja ovat ilmaliikenteen pahempi ruuhkautuminen Euroopassa sekä lyhyemmistä etäisyyksistä johtuva muiden liikennemuotojen, erityisesti rautateiden, kilpailu. Ilmaliikenteen dereguloinnin lopullisia vaikutuksia EU:ssa voidaan arvioida vasta EU:n yhteisen liikennepolitiikan valossa.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, International comparisons, Kansainväliset vertailut, Transport, Liikenne, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
F000 - International Economics: General, L430 - Legal Monopolies and Regulation or Deregulation, L930 - Air Transportation (airlines), O300 - Technological Change; Research and Development: General, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
Airline industry, deregulation, EU