Etiskt ledarskap inom hälso- och sjukvården : vårdledares uppfattningar om bevarandet av etiken i sin yrkesroll
Syrén, Johanna (2017)
Syrén, Johanna
Åbo Akademi
2017
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706087087
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706087087
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling är att nå en djupare förståelse av vad ett etiskt ledarskap inom hälso- och sjukvården innebär. Strävan är att belysa hur vårdledare kan slå vakt om etiken som en del av sin yrkesroll och bana väg för ett etiskt ledarskap. Magisteravhandlingens frågeställningar är: 1. Vad innebär ett etiskt ledarskap inom hälso- och sjukvården? 2. Hur kan ledaren inom hälso- och sjukvården slå vakt om etiken och försvara den som en del av sin yrkesroll och värdegrund? Centrala begrepp för avhandlingen är etik, ledarskap, människan och hermeneutik.
Magisteravhandlingen baserar sig på den caring science-tradition som utvecklats vid enheten för vårdvetenskap på Åbo Akademi i Vasa. Närmelsesättet är kvalitativt och avhandlingen är hermeneutisk till sin natur. Materialet består av intervjuer med ledare inom hälso- och sjukvården och intervjutexterna har tolkats genom en kvalitativ innehållsanalys, inspirerad av hermeneutisk läsning.
Analysen av intervjutexterna resulterade i ett huvudtema med sex underteman. En central tanke för alla dessa är att etisk kompetens och etiskt kunnande hos ledaren är en förutsättning för att man skall kunna upprätthålla en god etik i verksamheten. Upprätthållandet av etiken ses som ett kontinuerligt arbete som kräver tid och satsning, men medför mycket gott för såväl patienter som personal. Huvudtemat representeras av tanken att en äkta medmänsklighet hos en närvarande ledare synliggör etiken och lyfter upp medarbetarna och deras integritet. Ett etiskt helhetstänkande från ledaren inbjuder till etisk reflektion och samtal kring etiken i arbetet. Denna öppenhet stärker såväl arbetsklimat som etiken i sig. Vikten av stöd och tilltro stiger fram som centrala för att de anställda skall förmå tillämpa etiken i vardagen, vilket ses som avgörande för att ge etiken fotfäste och genomslagskraft.
Magisteravhandlingen baserar sig på den caring science-tradition som utvecklats vid enheten för vårdvetenskap på Åbo Akademi i Vasa. Närmelsesättet är kvalitativt och avhandlingen är hermeneutisk till sin natur. Materialet består av intervjuer med ledare inom hälso- och sjukvården och intervjutexterna har tolkats genom en kvalitativ innehållsanalys, inspirerad av hermeneutisk läsning.
Analysen av intervjutexterna resulterade i ett huvudtema med sex underteman. En central tanke för alla dessa är att etisk kompetens och etiskt kunnande hos ledaren är en förutsättning för att man skall kunna upprätthålla en god etik i verksamheten. Upprätthållandet av etiken ses som ett kontinuerligt arbete som kräver tid och satsning, men medför mycket gott för såväl patienter som personal. Huvudtemat representeras av tanken att en äkta medmänsklighet hos en närvarande ledare synliggör etiken och lyfter upp medarbetarna och deras integritet. Ett etiskt helhetstänkande från ledaren inbjuder till etisk reflektion och samtal kring etiken i arbetet. Denna öppenhet stärker såväl arbetsklimat som etiken i sig. Vikten av stöd och tilltro stiger fram som centrala för att de anställda skall förmå tillämpa etiken i vardagen, vilket ses som avgörande för att ge etiken fotfäste och genomslagskraft.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [132]