Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuussuunnitelma
Sarjanoja, Erkki; Herranen, Anne; Nikula, Minna; Kinnunen, Teemu (2017-01)
Sarjanoja, Erkki
Herranen, Anne
Nikula, Minna
Kinnunen, Teemu
Lapin ELY-keskus
01 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-543-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-543-6
Tiivistelmä
Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuussuunnitelma on laadittu kuntien ja Lapin ELY-keskuksen yhteistyönä. Hankkeessa on ollut mukana edustaja kustakin organisaatiosta ja Liikenneturvasta. Suunnitelmaluonnos on käsitelty molempien kuntien liikenneturvallisuusryhmissä ja sitä on esitelty yleisötilaisuuksissa molemmissa kunnissa syksyllä. Työ on tehty vuoden 2016 aikana.
Suunnitelman lähtötiedoiksi on poimittu onnettomuustiedot sekä tie- ja liikennetiedot Liikenneviraston rekistereistä. Lisäksi on käyty läpi kuntien ja ELY-keskuksen viimeaikaiset suunnitelmat ja saadut aloitteet.
Liikenneonnettomuuksien valossa hankalin tiejakso on valtatie 21, joka on myös liikenteellisesti vilkkain. Maankäyttö ja mm. molempien kuntien taajamat sijoittuvat valtatien äärelle. Eniten molemmissa kunnissa on sattunut yksittäis- ja hirvionnettomuuksia.
Keväällä 2016 järjestettiin kysely, jonka avulla asukkaita pyydettiin kertomaan liikenneturvallisuuden kannalta hankalista paikoista. Kysely tehtiin erikseen koululaisille ja asukkaille. Vastauksia saatiin kohtuullinen määrä. Monet palautteista koskivat liikennekäyttäytymistä, kuten liikennesääntöjen noudattamatta ja toisten tielläliikkujien huomiotta jättämistä.
Suunnitelmassa linjataan tavoitteet liikenneturvallisuudelle ja sen eteen tehtävälle työlle. Lähivuosina keskitytään erityisesti valtatien 21 ja koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tärkeä osa tätä työtä on joka päiväinen toimiminen. Sitä auttaa kunnan liikenneturvallisuusryhmä, jossa on edustajat kunnan eri hallintokunnista sekä sidosryhmistä. Ryhmä käsittelee liikenneturvallisuuteen liittyviä aloitteita, seuraa turvallisuustilannetta ja määrittelee liikenneturvallisuustyön linjaukset kunnassa. Taustalla ovat lisäksi maakunnan tason ryhmät ja tapahtumat.
Liikenneympäristöön liittyviä toimenpiteitä ovat maankäytön suunnittelusta liikennemerkkien pystyttämiseen liittyvät ratkaisut. Maankäytön suunnittelu ja toteutus ovat erittäin tärkeitä, sillä niillä määritetään liikkumisen tarve ja liikenneväylien tilavaraukset.
Tässä suunnitelmassa on esitetty nopeusrajoituksiin, väistämisvelvollisuuksiin, liittymien parantamiseen, teiden leveyksiin sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien rakentamiseen liittyviä toimenpiteitä. Tavoite on ollut löytää halpoja mutta tehokkaita ratkaisuja. Molempien kuntien toimenpiteet on priorisoitu kiireellisyysluokkiin ja lisäksi on valittu muutama ns. kärkihanke, joiden toteuttamiseen pyritään mahdollisimman nopeasti.
Pellon alueelle esitettyjen toimenpiteiden hyvin alustava kustannusarvio on noin 1,7 miljoonaa euroa ja Ylitornion osalta noin 1,4 miljoonaa euroa. Niiden toteuttaminen riippuu kuntien ja ELY-keskuksen rahoitusmahdollisuuksista.
Tämä suunnitelma hyväksytään jatkosuunnittelun ohjeelliseksi pohjaksi. ELY-keskuksen vastuulla olevien hankkeiden osalta myös kuntien on oltava aktiivinen.
Suunnitelman lähtötiedoiksi on poimittu onnettomuustiedot sekä tie- ja liikennetiedot Liikenneviraston rekistereistä. Lisäksi on käyty läpi kuntien ja ELY-keskuksen viimeaikaiset suunnitelmat ja saadut aloitteet.
Liikenneonnettomuuksien valossa hankalin tiejakso on valtatie 21, joka on myös liikenteellisesti vilkkain. Maankäyttö ja mm. molempien kuntien taajamat sijoittuvat valtatien äärelle. Eniten molemmissa kunnissa on sattunut yksittäis- ja hirvionnettomuuksia.
Keväällä 2016 järjestettiin kysely, jonka avulla asukkaita pyydettiin kertomaan liikenneturvallisuuden kannalta hankalista paikoista. Kysely tehtiin erikseen koululaisille ja asukkaille. Vastauksia saatiin kohtuullinen määrä. Monet palautteista koskivat liikennekäyttäytymistä, kuten liikennesääntöjen noudattamatta ja toisten tielläliikkujien huomiotta jättämistä.
Suunnitelmassa linjataan tavoitteet liikenneturvallisuudelle ja sen eteen tehtävälle työlle. Lähivuosina keskitytään erityisesti valtatien 21 ja koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tärkeä osa tätä työtä on joka päiväinen toimiminen. Sitä auttaa kunnan liikenneturvallisuusryhmä, jossa on edustajat kunnan eri hallintokunnista sekä sidosryhmistä. Ryhmä käsittelee liikenneturvallisuuteen liittyviä aloitteita, seuraa turvallisuustilannetta ja määrittelee liikenneturvallisuustyön linjaukset kunnassa. Taustalla ovat lisäksi maakunnan tason ryhmät ja tapahtumat.
Liikenneympäristöön liittyviä toimenpiteitä ovat maankäytön suunnittelusta liikennemerkkien pystyttämiseen liittyvät ratkaisut. Maankäytön suunnittelu ja toteutus ovat erittäin tärkeitä, sillä niillä määritetään liikkumisen tarve ja liikenneväylien tilavaraukset.
Tässä suunnitelmassa on esitetty nopeusrajoituksiin, väistämisvelvollisuuksiin, liittymien parantamiseen, teiden leveyksiin sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien rakentamiseen liittyviä toimenpiteitä. Tavoite on ollut löytää halpoja mutta tehokkaita ratkaisuja. Molempien kuntien toimenpiteet on priorisoitu kiireellisyysluokkiin ja lisäksi on valittu muutama ns. kärkihanke, joiden toteuttamiseen pyritään mahdollisimman nopeasti.
Pellon alueelle esitettyjen toimenpiteiden hyvin alustava kustannusarvio on noin 1,7 miljoonaa euroa ja Ylitornion osalta noin 1,4 miljoonaa euroa. Niiden toteuttaminen riippuu kuntien ja ELY-keskuksen rahoitusmahdollisuuksista.
Tämä suunnitelma hyväksytään jatkosuunnittelun ohjeelliseksi pohjaksi. ELY-keskuksen vastuulla olevien hankkeiden osalta myös kuntien on oltava aktiivinen.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]