Kultur i läroboken: En kvalitativ undersökning av hur målkulturerna presenteras över tid i bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska
Bjon, Sandra (2016)
Bjon, Sandra
Åbo Akademi
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703072005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703072005
Tiivistelmä
Samhället blir allt mer mångkulturellt, vilket bidrar till att människor med olika språk- och kulturbakgrunder möts. Av den orsaken är det viktigt att ha interkulturell kompetens, vilket innebär att kunna hantera olikheter och bemöta andra fördomsfritt och med respekt. För att skolan ska motsvara samhällets förändringar och förväntningar bör interkulturell kompetens integreras i undervisningen. Att kultur borde integreras i språkundervisning är det många forskare som är eniga om. Olika kulturer behöver presenteras på ett realistiskt, mångsidigt och varierat sätt. Inom språkundervisningen utgör, enligt tidigare forskning, läroboken det primära undervisningsmaterialet. Detta betyder att läroboken har en stor inverkan på vad eleverna lär sig om olika kulturer.
Denna avhandling undersöker hur läroboken presenterar olika kulturer för att främja elevernas interkulturella kompetens och granskar vilka kulturaspekter som förekommer i läroböckerna. Avhandlingen undersöker också huruvida läroboken ger en mångsidig bild av kulturerna i målspråksländerna för att undvika stereotyper. Syftet med avhandlingen är att undersöka vilka aspekter av kultur bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska innehåller över tid. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats.
1. Vilka aspekter av kultur innehåller bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska?
2. Hurdana skillnader förekommer det i kulturellt innehåll över tid i bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska?
Utgående från syftet analyseras bilder och texter som förekommer i tre läroböcker i engelska. Studien är av kvalitativ karaktär där innehållsanalys fungerar som analysmetod och utgör grunden för den hermeneutiska tolkningen. Kategorierna i studien har till stor del baserats på de som används i Common European Framework of Reference for Languages. Resultatet visar att kategorin vardagslivet och kategorin interpersonella relationer är de aspekter som behandlas mest ingående i läroböckerna och det land vars kultur som oftast presenteras är Storbritanniens. Analysen visar däremot att ingen mångsidig bild av t.ex. Storbritanniens samhälle och samhällsgrupper ges. Läsaren får exempelvis inte bekanta sig med olika åldersgrupper, sociala grupper eller etniska grupper i Storbritannien, vilket innebär större risk för att stereotyper skapas. Det mesta av det kulturella stoffet kan dock inte specifikt relateras till någon speciell målkultur, vilket kan bidra till att elever tror att kulturella aspekter inte skiljer sig åt mellan målspråksländerna och Finland. Om inga skillnader förekommer kan det finnas risk för att inte eleverna utvecklar sin interkulturella kompetens. Över tid har ingen stor förändring skett mellan läroböckerna. Going Places har en öppen attityd till engelskans utbredning i världen. Läroboken har också de mest realistiska bilderna och kategorin media i läroboken överensstämmer bäst med den rådande samhällsbilden.
Denna avhandling undersöker hur läroboken presenterar olika kulturer för att främja elevernas interkulturella kompetens och granskar vilka kulturaspekter som förekommer i läroböckerna. Avhandlingen undersöker också huruvida läroboken ger en mångsidig bild av kulturerna i målspråksländerna för att undvika stereotyper. Syftet med avhandlingen är att undersöka vilka aspekter av kultur bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska innehåller över tid. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats.
1. Vilka aspekter av kultur innehåller bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska?
2. Hurdana skillnader förekommer det i kulturellt innehåll över tid i bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska?
Utgående från syftet analyseras bilder och texter som förekommer i tre läroböcker i engelska. Studien är av kvalitativ karaktär där innehållsanalys fungerar som analysmetod och utgör grunden för den hermeneutiska tolkningen. Kategorierna i studien har till stor del baserats på de som används i Common European Framework of Reference for Languages. Resultatet visar att kategorin vardagslivet och kategorin interpersonella relationer är de aspekter som behandlas mest ingående i läroböckerna och det land vars kultur som oftast presenteras är Storbritanniens. Analysen visar däremot att ingen mångsidig bild av t.ex. Storbritanniens samhälle och samhällsgrupper ges. Läsaren får exempelvis inte bekanta sig med olika åldersgrupper, sociala grupper eller etniska grupper i Storbritannien, vilket innebär större risk för att stereotyper skapas. Det mesta av det kulturella stoffet kan dock inte specifikt relateras till någon speciell målkultur, vilket kan bidra till att elever tror att kulturella aspekter inte skiljer sig åt mellan målspråksländerna och Finland. Om inga skillnader förekommer kan det finnas risk för att inte eleverna utvecklar sin interkulturella kompetens. Över tid har ingen stor förändring skett mellan läroböckerna. Going Places har en öppen attityd till engelskans utbredning i världen. Läroboken har också de mest realistiska bilderna och kategorin media i läroboken överensstämmer bäst med den rådande samhällsbilden.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]